DEN HAAG – De Nederlander Remco Pijpers heeft een bijzonder boek geschreven over positieve digitale content voor kinderen. Het eerste exemplaar van het boek, waar een netwerk van internationale experts twee jaar lang onderzoek voor heeft gedaan, wordt donderdag aangeboden aan de Europese Commissie.
Pijpers is de oprichter van Mijn Kind Online, een kenniscentrum op het gebied van kinderen en digitale media. In zijn boek Positive Digital Content For Kids staan de beste voorbeelden van veilige en leerzame toepassingen voor jonge internetters uit heel Europa beschreven. Door de technologische vooruitgang zijn de mogelijkheden in de branche de laatste jaren enorm toegenomen, vertelt de vader van drie kinderen enthousiast aan BuzzT. “Zoveel mensen hebben smartphones en tablets. Er is een soort renaissance gaande, een bloei van prachtige online media.”
Volgens Pijpers moet goede content voor kinderen in de basis voldoen aan drie voorwaarden. “Gebruiksvriendelijkheid is heel belangrijk. Betrouwbaarheid ook, want je wil kinderen niet oplichten. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of je het freemium-model wel of niet aan kinderen moet aanbieden. En aantrekkelijkheid, maar daar word je het niet snel over eens. De een vindt K3 geweldig, een ander gruwt ervan.” Persoonlijk is hij een fan van de kleurrijke Toca Boca-apps, die bij elkaar goed zijn voor tientallen miljoenen downloads. “Dat zijn de Van Goghs onder de kinderapps.”
Proefjes
Een ander geslaagd voorbeeld is de Klokhuis-app Zoek het uit!, vindt Pijpers. Met deze app voor tablets kunnen kinderen thuis allerlei proefjes uitvoeren. “Ze proberen iets nieuws, de koppeling met een offline ervaring. Kinderen wijzer maken in de wetenschap, maar ook hun ouders erbij betrekken. Dat is een inventieve vorm die je weinig ziet.” Het lukt makers van educatieve apps niet altijd om de vertaalslag van theorie naar tablet te maken. Simpelweg tekst overzetten is vaak niet zo effectief. “Dat vinden kinderen niet interessant of ze snappen het niet. Dan haken ze af.“
En dus moeten uitgevers en ontwikkelaars innovatief zijn om succes te boeken en hun investering terug te verdienen. “Het is niet makkelijk om op te vallen in de App Store, zelfs als je kwaliteit levert.” Maar kansen liggen er zeker, ook voor het onderwijs. “Vorige week ging ik met de nieuwe virtual reality-bril Oculus Rift naar twee klassen om er met scholieren over te praten. Daar kwamen erg interessante concepten uit. Een leerling zei dat het mooi zou zijn als hij zo virtueel het Anne Frankhuis binnen kon stappen. Op deze manier terug in de tijd gaan zien ze ook wel voor zich.”
Pijpers hoopt dat zijn boek, vanaf donderdag gratis te downloaden, eraan bijdraagt dat technologische hulpmiddelen steeds meer worden omarmd in het onderwijs. Hij begrijpt best dat niet alle ouders direct staan te juichen. “Het onderwerp wordt geregeld in de negatieve sfeer getrokken. Soms terecht, maar vaak ook helemaal niet.” In ieder geval heeft het geen zin om de andere kant op te kijken, benadrukt hij. “Je ziet gewoon dat ook leermaterialen mobiel aan het worden zijn, daar is geen ontkomen aan. De onderwijsinhoud voor tablets moet alleen nog beter.”