AMSTERDAM – Boekhandels krijgen er in webwinkelgigant Amazon een geduchte concurrent bij. Maar Nederlandse webwinkels, in het bijzonder marktleider Bol.com, hebben waarschijnlijk weinig te vrezen. Dat verwachten retailexperts.
Het Amerikaanse Amazon startte woensdag met het aanbieden van Nederlandse e-books. De markt van digitale boeken is met een aandeel van 6 procent in de totale boekenmarkt nu nog vrij klein. ,,Dat komt onder meer doordat Bol.com, wat betreft naamsbekendheid, tot nog toe nagenoeg monopolist was”, zegt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
“Het is voor het groeien van een markt altijd goed als er concurrentie bijkomt. Het zal Bol.com waarschijnlijk wel wat marktaandeel kosten, maar als de markt voor e-books hierdoor verviervoudigd. Wie maakt zich dan zorgen?” De professor denkt dat de komst van Amazon vooral bijdraagt aan het verder teruglopen van de boekverkopen in fysieke boekhandels.
Campagnes
Ook merkendeskundige Paul Moers denkt dat het Nederlandse Bol.com niet bang hoeft te zijn. Amazon is een bekend merk, maar volgens hem weegt dat niet op tegen de grote naamsbekendheid van Bol in Nederland. Moers stelt dat Amazon wel heel veel geld zal moeten steken in campagnes om daar verandering in te brengen. Hij betwijfelt of de Amerikaanse webretailer daartoe bereid is in dit kleine land.
Wijnand Jongen, directeur van webwinkelorganisatie Thuiswinkel.org, ziet de toetreding van Amazon tot de Nederlandse markt met vertrouwen tegemoet. Er zit nog altijd veel groei in de online verkopen, zegt hij. Hij is niet bang dat Nederlandse webwinkeliers door de nieuwe speler massaal uit de markt worden gedrukt.
Bol.com zelf reageerde eerder al nuchter op de komst van concurrent Amazon. Topman Daniel Ropers benadrukte dat er ondanks Bol.coms grote marktaandeel van 60 procent in Nederland al langer andere grote partijen actief zijn op het gebied van e-books, bijvoorbeeld Apple en Google. Amazon komt in zijn ogen eigenlijk te laat op de Nederlandse markt.