SUNNYVALE – Yahoo heeft het advertentiebedrijf BrightRoll voor ruim 500 miljoen euro overgenomen. Volgens Yahoo-CEO Marissa Mayer is de overname van de intermediair in videoreclame cruciaal voor de plannen van de techgrootmacht van weleer.
Er doen al een tijd geruchten de ronde dat Yahoo van plan is een concurrent voor YouTube op te tuigen. Het lijkt logisch dat de overname van BrightRoll daar direct mee te maken heeft. Op de Tumblr-pagina van Yahoo schrijft Mayer dat video naast zoeken, communicatie en digitale magazines de vierde belangrijke pijler onder de nieuwe bedrijfsstructuur is.
Yahoo heeft het al jaren lastig. Het bedrijf is op zoekgebied al bijna een decennium geleden voorbijgestreefd door Google en ook op het gebied van webmail heeft het bedrijf terrein verloren aan concurrenten. Nadat Mayer – een voormalig Google-topvrouw – in 2012 aan het roer kwam bij Yahoo, is het bedrijf in rap tempo startups aan het overnemen. Onder meer Tumblr, Aviate, RockMelt en MessageMe zijn in de afgelopen jaren overgenomen door Yahoo.