DEN HAAG – Consumenten moeten maximaal profiteren van de overname van Ziggo door het moederbedrijf van UPC. Die oproep plaatste de Consumentenbond donderdag op haar site. De bond wil voorkomen dat er veel dingen mis gaan, zoals bij de fusie van Casema, Multikabel en @Home tot Ziggo in 2008.
Er zijn grote verschillen in het aanbod van de twee kabelexploitanten. “Wij hebben geïnventariseerd wat UPC en Ziggo nu wel en niet goed geregeld hebben op het gebied van televisie”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. “Het zou de provider sieren als zij consumenten het beste van het oude Ziggo en UPC gaat bieden.”
Bij het ontstaan van Ziggo in 2008 kwamen er in zes dagen tijd ruim 15.000 klachten binnen bij de Consumentenbond, met name over het uitvallen van de internetverbinding en de zeer slecht bereikbare klantenservice.
UPC en Ziggo gebruiken nu ieder een andere versleuteling van het tv-signaal, zodat de apparatuur van de ene provider niet geschikt is voor het netwerk van de ander. De Consumentenbond verwacht dat het nieuwe Ziggo uiteindelijk kiest voor één systeem voor alle klanten.