PEKING – Vrouwen met grote borsten kopen meer. Dat blijkt uit informatie die de Chinese webgigant Alibaba over zijn klanten heeft verzameld. Het concern, te vergelijken met online verkoopsites als Marktplaats en Amazon, heeft een link gelegd tussen de bh-maat van hun klanten en de hoeveelheid spullen die ze kochten.
De klanten die een bh met B-cup aanschaften, bleken niet al te veel spullen te kopen, terwijl vrouwen die een grotere maat bh aanschaften nog veel meer andere artikelen bij hun bestelling deden. Vooral dames met maat D en E bleken big spenders.
Alibaba heeft allerlei statistiekjes gemaakt van de verkoopgolf van 11 november. Op die dag wordt in China de laatste jaren steeds uitbundiger Vrijgezellendag gevierd. Chinezen zonder partner geven elkaar presentjes en kopen zich een slag in de rondte. Webwinkels varen daar wel bij.
Volksgezondheid
De statistische gegevens verzamelt Alibaba niet voor de grap of om de klanten voor gek te zetten, verzekert vicepresident Joseph Tsai. Aan Quartz onthult hij dat de gegevens voor allerlei doeleinden kunnen worden ingezet. “De volksgezondheid bijvoorbeeld”, zegt hij. “De informatie die we krijgen over de hoeveelheid voedsel die mensen kopen, kan daarvoor worden gebruikt.”
Wat Alibaba gaat doen met het gegeven dat vrouwen met een flinke boezem meer online aankopen doen, kon Tsai niet uitleggen.