SAN FRANCISCO – Microsoft en Yahoo azen volgens The Information op een zoekdeal met Apple. Momenteel is Google de standaard zoekdienst in Safari voor iOS en OS X, maar de overeenkomst tussen de twee rivalen loopt in 2015 af. Op het eerste gezicht lijkt Microsoft met zijn zoekmachine Bing de beste papieren te hebben.
Apple en Google hadden jarenlang een innige band, maar na een conflict over de iPhone en Google’s Android is die relatie behoorlijk bekoeld. Apple werkte Google Maps uit iOS als standaard kaartendienst en YouTube wordt al een poos niet meer standaard meegeleverd met iOS. Microsoft levert met Bing nu al de motor achter Apples spraakassistent Siri en daarmee lijkt het bedrijf een goede kans te maken om ook de standaard zoekmachine te worden in Safari.
Yahoo heeft al eerder laten doorschemeren meer met Apple te willen doen. CEO Marissa Mayer liet afgelopen jaar al weten dat ze een rol voor haar bedrijf zag weggelegd binnen software van Apple. Maar in tegendeel tot wat verwacht werd, besloot Apple in iOS 8 juist minder met de data van Yahoo te doen door de standaard weer-app niet langer te baseren op de weerinformatie van Yahoo.
Binnen Safari is het nu al mogelijk om de standaard zoekmachine te veranderen in Bing, Yahoo of de privacybewuste zoeker DuckDuckGo. In de praktijk blijkt echter dat een grote meerderheid Google ‘gewoon’ laat staan als standaard.