MOUNTAIN VIEW – Wie wel eens een webformulier invult, kent reCAPTCHA: het tekstboxje waarin je een tekst of een nummercombinatie moet overtypen om te bewijzen dat je geen robot bent. Op social media klagen internetters steen en been over de ‘irritante’ functie en Google heeft er nu een oplossing op gevonden. In een nieuw reCAPTCHA-systeem hoef je alleen nog maar een checkbox aan te vinken.
Product Manager Vinay Shet van reCAPTCHA luidt op de Online Security-blog van Google de komst van het nieuwe systeem in. Voor websitebouwers heeft de techgigant dan ook meteen een set ontwikkeltools vrijgeven om de nieuwe reCAPTCHA-methode op zijn of haar website te kunnen inbouwen.
reCAPTCHA is ooit uitgevonden omdat spambots massaal misbruik maakte van webformulieren. Omdat de online robotjes niet in staat zijn om de afbeeldingen van reCAPTCHA te lezen, was het in één klap gedaan met het gespam, maar voor gebruikers kwam er wel een vaak veel te tijdrovend invulvenstertje bij.
Naast de optie om reCAPTCHA af te doen met een simpel vinkje, kunnen ontwikkelaars er ook voor kiezen om gebruikers op een andere, versimpelde manier te laten bewijzen dat ze een mens van vlees en bloed zijn. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om gebruikers een afbeelding te laten aanklikken.