Weten & Tech

‘Slimme fiets’ waarschuwt ouderen in verkeer

15-12-2014 18:19

DEN HAAG – Na de slimme auto is het nu ook tijd voor de intelligente fiets. TNO demonstreerde maandag het prototype van de eerste zogeheten slimme fiets aan minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Uitgerust met een camera achterop en een trilsysteem in het zadel en stuur, moet de fiets met name ouderen waarschuwen voor gevaarlijke situaties in het verkeer.

Volgens de minister is de fiets ,,heel erg welkom”. Bovendien gelooft zij dat de nieuwe technologie er voor kan zorgen dat het aantal gewonden door fietsongelukken zal dalen. Ondanks dat meer dan de helft van deze gewonden ouder is dan 65 jaar, vindt zij het erg belangrijk dat ouderen blijven fietsen. “Het is niet de bedoeling dat ze achter de geraniums moeten gaan zitten.”

Uit onderzoek blijkt dat ouderen moeite hebben met het over hun schouder kijken. Om dit te ondervangen geeft de camera achterop beelden door aan een tablet op het stuur. Ook schrikken ze vaak van inhalend verkeer. “We hebben bij het ontwikkelen van de fiets getest hoe ouderen gewaarschuwd willen worden”, zegt Maurice Kwakkernaat van TNO. “Daaruit bleek dat zij trillingen als het meest prettig ervaren.”

Markt

Net als minister Schultz is Kwakkernaat overtuigd dat er een markt is voor de fiets. “Het systeem moet bovenop de normale kosten van een elektrische fiets, tussen de 100 en 200 euro gaan kosten. Over twee of drie jaar moet de fiets in de winkel staan”, aldus Kwakkernaat.

Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond, is blij dat de fiets ouderen gaat helpen in het verkeer. “Ouderen fietsen meer en daarmee blijven ze langer gezond en leven ze langer, maar ze lopen daardoor ook meer risico op ongelukken. Als techniek het aantal ongelukken omlaag kan brengen, dan is dat een heel goede ontwikkeling”, zegt hij.

Ook werd maandag de strooirouteplanner van de Fietsersbond gelanceerd. Op de bestaande routeplanner van de organisatie kunnen fietsers in twee derde van alle gemeenten in Nederland zien waar er gestrooid is. Volgens Steenhoven is de vernieuwde routeplanner uniek. “Het is alleen nog zaak dat andere gemeenten ons ook laten weten waar er gestrooid is.”