AUSTIN – Het meest populaire Engelse woord van het jaar is in 2014 geen woord, maar een symbool. De hartjesemoticon wint het van onder andere ‘hashtag’, blijkt uit onderzoek van de Global Language Monitor.
Voor het vijftiende jaar werd het woordgebruik op internet, sociale media en in kranten en tijdschriften geanalyseerd. Het is voor het eerst dat een symbool wint. Het hartje duikt volgens onderzoekers miljarden keren per dag op en gaat de hele wereld over.
“De Engelse taal ondergaat een opmerkelijke transformatie ten opzichte van de 1400 jaar geschiedenis waarin het alfabet werd gebruikt om te schrijven”, concludeert Paul J.J. Payack, hoofd van de Global Language Monitor.
Populairste zin
Op de tweede plek in de lijst staat ‘hashtag’, het woord voor het leesteken hekje. De meest populaire zin van het jaar is ‘Hands up, don’t shoot’. Demonstranten riepen dat nadat een ongewapende zwarte man door een agent neer werd geschoten in de Amerikaanse plaats Ferguson.
Ebola is de topnaam van 2014. Het virus verslaat daarmee paus Franciscus, die op de tweede plaats staat.