BOLOGNA – Of het nu kleine of grote wasjes zijn, volgens kledingmerk Shoeshine moeten tieners ze allebei niet in de wasmachine stoppen. De wasvoorschiften van het Italiaanse merk geven, naast de gebruikelijke aanwijzingen, de opdacht om de vuile was aan mama over te laten, want ‘dat is haar taak’.
Frederica Mazzoni, een politica uit het noorden van Italië, kreeg het waslabel door een vriendin onder haar neus gedrukt. Onder de aanwijzingingen “Koud wassen” en “Niet in de droger stoppen”, staat de tekst: “Geef aan je moeder. Het is haar taak.” De vrouwen waren er allebei zo boos om, dat Mazzoni haar ongenoegen uitte in een Facebookpost.
Ze beschuldigd Shoeshine van het handhaven van het ouderwetse stigma dat vrouwen geen ander recht hebben dan het aanrecht. “De was doen is niet alleen de taak van de moeder, ook vaders kunnen aan een knop draaien”, zegt ze in haar bericht. “Het was blijkbaar niet voldoende om gewoon wasvoorschriften te geven. Dit merk moest een seksistische opmerking maken over moeders en vrouwen, dat ook mannen en vaders beledigt.”
De fanatieke politica heeft ook een klacht ingediend bij de Italiaanse reclamecommissie, zo weet The Local. In een reactie zegt de distributeur van het kledingmerk dat de opmerkingen gewoon als grapje zijn bedoeld. Ondertussen blijft de vuile trui bij haar vriendin in de wasmand liggen.