WENEN – World Poetry Day, zaterdag is het zo ver. De speciale dag is in het leven geroepen door UNESCO om poëzie te promoten. Een Oostenrijkse keten van koffiezaken speelt handig in op het evenement. In de filialen van de keten kunnen klanten hun koffie afrekenen met een zelfgeschreven gedicht.
Aan de actie doen zo’n duizend zaken mee, in 23 landen in Europa. Ook heeft koffieketen Julius Meinl een handvol vestigingen in de Verenigde Staten en China.
Julius Meinl zegt dat de actie bedoeld is om de spirit van de oude Weense koffiehuizen voor een dag terug te laten keren. “Vroeger waren de koffietenten een inspiratiebron voor veel kunstenaars en schrijvers”, staat te lezen in een verklaring. Op een speciale Facebookpagina laat het bedrijf in een filmpje weten dat ook in deze tijd waarin technologie heerst gevoelens belangrijker zijn dan geld.
Mensen die een vestiging van Julius Meinl bezoeken, kunnen hun koffie afrekenen met een zelfgeschreven gedicht. Of de serveersters ook de kwaliteit van de poëzie beoordelen, is onduidelijk. Wat de koffieketen gaat doen met de gedichten is ook nog niet bekend. Julius Meinl heeft geen vestigingen in Nederland.