AMSTERDAM – De toekomststrategie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is niet Noord-Koreaans. Dat zeggen NPO-bazen Henk Hagoort en Shula Rijxman donderdag in een interview in De Telegraaf. Daarin reageren ze op de commotie die de afgelopen weken ontstond vanwege hun toekomstplannen.
“Wij proberen de publieke omroep klaar te maken voor de 21e eeuw. Een bestel dat een belangrijke bijdrage aan de democratie blijft leveren. Zo’n vergelijking met Noord-Korea snijdt door mijn ziel”, aldus Hagoort. Volgens hem leert de NPO van diensten als Netflix en wil hij eenzelfde gebruiksgemak gaat bieden.
Rijxman vindt het platform npo.nl daarvoor een goed middel, omdat volgens haar het publiek niet gebaat is met zevenhonderd sites waar programma’s kunnen worden teruggekeken. Zij zegt liever geld te steken in 75 sites die echt iets toevoegen en waar fans van een programma interactie vinden. Ook weerlegt zij de kritiek dat met de geplande verjonging de oudere kijkers worden geminacht en zegt deze groep te blijven bedienen met specifieke programma’s.