DEN HAAG – Het spelletje Darkball ziet er simpel uit. Maar het blijkt moeilijker te zijn dan je denkt. En ook nuttiger: door het te spelen kun je de wetenschap helpen.
Darkball begint met een zwart scherm dat in tweeën wordt gedeeld door een wit streepje, waarbij aan de onderkant een oranje bal is afgebeeld. Bovenin verschijnt heel kort een witte bal, die naar beneden valt en bij het witte streepje nog één keer tevoorschijn flitst. De kunst is om te voorspellen wanneer de witte bal de oranje raakt, zodat je de bal precies op tijd ‘vangt’. De snelheid waarmee de witte bal valt en de plek van het witte streepje variëren telkens.
Het spelletje is uitdagend maar ook nuttig. Spelers kunnen zich opgeven voor een wetenschappelijk onderzoek door het Massachusetts Institute of Technology (MIT). De gegevens van mensen die Darkball vaak spelen, worden dan doorgegeven aan de onderzoekers, die bestuderen hoe het bijvoorbeeld kan dat Cristiano Ronaldo zelfs in het donker een goal kan scoren. De verklaring is dat de hersenen informatie uit het verleden en het heden gebruiken om de toekomst te voorspellen. Daardoor is het mogelijk om vrij nauwkeurig te voorspellen waar de witte bal in het spelletje belandt.
Hypotheses
Met Darkball kunnen de onderzoekers verschillende hypotheses testen over hoe dit precies in zijn werk gaat. Volgens de maker van de game, Che-Wei Wang, werkt MIT al langer met proefpersonen die een Darkball-achtig spelletje spelen. “Het leek mij handig om hun onderzoek op deze manier flink uit te breiden, zodat ze gegevens van een groter publiek kunnen verzamelen”, zegt Wang tegen de website Co.Design.
Uit de eerste gegevens blijkt volgens hem dat mensen het witte balletje gemiddeld vier keer op rij weten te vangen. Het record is 33 keer. De meeste mensen komen volgens hem niet verder dan zeven keer. Darkball is gratis te downloaden in de App Store.