DEN HAAG (ANP) – Fabrikant AnsaldoBreda liet na om serieuze tekortkomingen aan de Fyra-treinen te verbeteren. ,,We moesten het elke keer doen met toezeggingen, maar zagen geen resultaat”, zei Cock Liefting van onderhoudsbedrijf NedTrain vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.
Liefting ging bij NedTrain over de Fyra. Onderhoud van de eerste treinen die het Italiaanse AnsaldoBreda leverde was vaak dweilen met de kraan open, erkende hij. ,,Persoonlijk voel ik me in de steek gelaten door AnsaldoBreda. Van het uitblijven van structurele verbeteringen werd ik een beetje moe.”
De Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
Niet gebruikelijk
Liefting gaf aan dat personeel van AnsaldoBreda op de werkplaats in Amsterdam zich inspande om gebreken te verhelpen, maar dat er vanuit de fabriek in Italië niets gebeurde om de problemen echt op te lossen. ,,We waren aan het dweilen in Amsterdam, maar de loodgieters zaten in Italië.” Uiteindelijk besloten HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, en NedTrain om zelf maar onderhoudsteams samen te stellen die ervoor moesten zorgen dat de treinen konden rijden.
Toen de Fyra in december 2012 tussen Amsterdam en Brussel ging rijden, moest NedTrain met man en macht aan de bak om de treinen op het spoor te houden, terwijl al was besloten met een uitgeklede dienstregeling te beginnen. Van de zeven treinen werden er maar drie ingezet, zodat er voor elke trein die reed een reserve klaarstond. Dat is niet gebruikelijk, zei Liefting.