AMSTERDAM – Coolblue is de grote winnaar geworden van De Beste Social Media Awards. De webwinkel sleepte vier prijzen in de wacht, waaronder die voor Beste Merk en Beste Grap.
Dit jaar brachten ruim 6000 unieke bezoekers hun stem uit in tien categorieën. De mening van het publiek, gecombineerd met het oordeel van de jury, leverde tien winnaars op. De awards werden donderdagavond uitgereikt tijdens een groots feest in Amsterdam. Coolblue werd onder meer bekroond voor een 1 aprilgrap. In een filmpje op Facebook kondigde de firma aan op zoek te zijn naar een pakketknuffelaar.
Ook KLM viel meerdere keren in de prijzen. De luchtvaartmaatschappij mocht drie trofeeën mee naar huis nemen, onder andere die voor de Beste Reactie op een bedrijf en Beste Visueel. De bedrijven Stabilo, ABN Amro en Vodafone kregen allen twee awards.
Jochem en Yolanthe
Cabaretier Jochem Myjer werd uitgeroepen tot de Beste BN’er op social media, al ging de voorkeur van de jury uit naar presentator Arjen Lubach. In de categorie Slechtste Bericht verzamelde voetbalvrouw Yolanthe Sneijder-Cabau de meeste stemmen. Zij zette vorig jaar een foto online van een Thais strand. “Goedemorgen prachtig eilandje. Terug op Ibiza voor familiebusiness. Dikke kus voor jou…”, schreef ze erbij.
Volgens awards-oprichter Diederik Broekhuizen zijn dit jaar twee keer zoveel stemmen uitgebracht als bij de vorige editie. “De grote winnaar Coolblue bewijst dat je met menselijke, humoristische social media een webshop echt een social smoel kan geven.”