TOKIO – Softbank lanceert komend weekend zijn robot Pepper op de consumentenmarkt. Dat maakte het bedrijf bekend.
Vooralsnog kunnen alleen Japanners de gezelschapsrobot aanschaffen. De robot kan menselijke emoties herkennen en er even menselijk op reageren, zowel verbaal als non-verbaal. De robot gaat in gesprek, doet dansjes, maakt grapjes of probeert zijn baasje te troosten als die verdrietig is. Het bedrijf richtte zich met de robot aanvankelijk op gezinnen en ouderen, maar wil nu met speciale software ook het zakenleven bedienen. De zakelijke variant moet later dit jaar verkrijgbaar zijn.
De robot had eigenlijk al in februari gelanceerd moeten worden, maar gaat na de vertraging nu eindelijk in de verkoop voor 198.000 yen (1400 euro). Volgens Softbank-oprichter Masayoshi Son is dat bedrag lager dan de kostprijs van de robot. De bedoeling is dat het bedrijf winst gaat maken met apps voor de robot. De robot wordt geleverd met zo’n honderd apps, maar er zijn er nog veel los te koop. Het is nog niet duidelijk wanneer Pepper buiten Japan verkrijgbaar is.