RIJSWIJK (ANP) – Vooral grote modeketens besteden dit jaar aandacht aan het Suikerfeest, het feest waarmee moslims de islamitische vastenmaand ramadan afsluiten. Kledingwinkels lanceren vanwege het Suikerfeest speciale ramadancollecties voor moslima’s. In de supermarkten zijn veel verkochte artikelen voor het feest niet meer te vinden in aparte schappen, maar opgenomen in het gewone assortiment.
Bijna een miljoen moslims in ons land vieren vrijdag het Suikerfeest. Vanaf dan wordt gedurende drie dagen feestelijk gegeten met veel zoetigheid en uitbundige maaltijden. Tijdens familiebezoek worden cadeaus uitgewisseld. Volgens onderzoeksbureau Motivaction geven moslims tijdens de ramadan 35 procent extra uit. Islamitische ondernemers spelen hier al jaren op in en draaien in de dagen voor het Suikerfeest extra omzet.
Ook sommige Nederlandse winkelketens, zoals V&D, spelen daar dit jaar op in. In steden waar veel islamitische vrouwen wonen, hebben zij een ramadancollectie gelanceerd. Moslima’s kunnen daar tijdens de vastenmaand bij terecht voor feestelijke kleding. Ook accessoires als sjaals en hoofddoeken maken deel uit van de collectie.
Mango
V&D maakt sinds kort gebruik van tijdelijke winkeltjes (pop-up stores) in het warenhuis met een collectie kleding voor jonge moslima’s. ,,Dit betekent dat er producten in de rekken komen waarvan de onderneming denkt dat die goed bij die locatie passen’’, zegt Edwin van Wijk van V&D. La Place, de horecatak van de keten, ligt bovendien vol met snoep en zoetigheid voor het feest.
De Spaanse winkelketen Mango besteedt dit jaar eveneens voor het eerst aandacht aan het Suikerfeest. Daar zijn feestelijke outfits zoals jurken en broekpakken, versierd met fonkelende strasssteentjes, online te bestellen.
Supermarktketens
Supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo spelen ook op het religieuze feest in. ,,Voor mensen die een Marokkaanse harira, zoete Turkse baklava, of een lekkere warme linzensoep willen maken voor het Suikerfeest, biedt Albert Heijn verschillende soorten recepten’’, zegt AH. Dit jaar heeft de supermarkt weliswaar geen aparte ramadanschappen, maar de producten zijn wel verkrijgbaar in grotere verpakkingen. Albert Heijn verkoopt een speciaal assortiment van onder meer dadels, vijgen, bulgur en rode linzen.
Jumbo heeft volgens een woordvoerder voor de gelegenheid recepten op zijn website gezet ,,om klanten te inspireren”. Hema verkoopt dit jaar onder meer halalsnoepjes. DKNY kwam vorig jaar met een speciale ramadancollectie. Die bestond uit conservatieve kleding met feestelijke kleuren en prints.