HILVERSUM – De Tour de France heeft dit jaar een recordaantal mensen aan de buis gekluisterd. Gemiddeld keken zo'n 1,1 miljoen liefhebbers naar de live-uitzendingen van de etappes. Daarmee gaat de wielerronde de boeken in als best bekeken editie van de afgelopen twintig jaar, maakte de NOS maandag bekend.
De tweede etappe op 5 juli van Utrecht naar Neeltje Jans in Zeeland trok de meeste kijkers ooit, bijna 2 miljoen. Op de tweede plek van de meest bekeken Touruitzendingen staat de slotetappe van zondag naar de Champs Élysées in Parijs, met ruim 1,9 miljoen, gevolgd door de bergetappe naar de Alpe d'Huez van afgelopen zaterdag (bijna 1,9 miljoen).
In totaal hebben ruim 10 miljoen Nederlanders minstens een keer vijf minuten achter elkaar naar de Tour op televisie gekeken, heeft de omroep berekend. Volgens Ewoud van Winsen, adjunct-hoofdredacteur NOS Sport, ontstond er vooral rond de start in Utrecht een 'enorme hype'. "Maar ook toen de Tour over de grens ging, bleven de live-uitzendingen van de etappes onvoorstelbaar goed scoren.''
Het nieuwe programma Studio Tour deed het volgens de NOS ook goed, met een gemiddeld aantal kijkers van 860.000 in de vooravond. "Natuurlijk was er ook wel wat kritiek'', zegt Van Winsen. "Soms terecht, soms onterecht.'' Hij meent echter dat een vergelijking met de Avondetappe van Mart Smeets, dat voorgaande jaren op tv was, niet opging. "Studio Tour was en is geen vervanger van de Avondetappe, dus daar kunnen we ook niet zoveel mee.''