Volkswagen heeft in september ondanks alle commotie rond het dieselschandaal ruim 8 procent meer auto's verkocht in de Europese Unie dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die de Europese autobrancheorganisatie ACEA vrijdag heeft gepubliceerd.
Binnen de Volkswagen-groep namen de verkopen van het eigen merk met bijna 7 procent toe, tot ruim 152.000 auto's. Daarnaast werden 10 procent meer Audi's en Skoda's aan de man gebracht. De verkoop van Seat nam met 4 procent toe. Uit de cijfers van ACEA valt niet op te maken of het schandaal rond Volkswagen een negatieve invloed had op de verkoop van de betreffende dieselauto's. Ze vatten de verkopen van alle modellen die op de Europese markt worden verkocht samen.
De verkoopcijfers van VW passen in de lijn van de totale autoverkopen in de EU. Die namen in september voor de vijfentwintigste achtereenvolgende maand toe, ditmaal met bijna 10 procent. Het Volkswagen-concern heeft een marktaandeel van ruim 23 procent in de EU en is daarmee veruit de grootste speler op de Europese automarkt. De Franse autoproducenten PSA Peugeot Citroën volgen met aandelen van respectievelijk 10 en 8 procent.
Hoewel Dieselgate pas in de tweede helft van de maand september aan het licht kwam, lag het voor de hand dat de Volkswagen Group de verkopen zou zien terugvallen. Dat dat niet gebeurd is, kan verschillende oorzaken hebben. Een daarvan – het spijt ons voor de milieufreaks en gezondheidsgoeroes – is dat Dieselgate consumenten echt helemaal geen donder uitmaakt.
ANP / TPO