NEWCASTLE – Vervuiling aanpakken kan volgens Britse wetenschappers vrij effectief door verpakkingsmateriaal te voorzien van een paar ogen. De aanwezigheid van een stel kijkers op een verpakking leidt er volgens de wetenschappers toe dat mensen het veel minder snel op straat zullen dumpen.
Het onderzoek, dat is gedaan door twee wetenschappers uit Newcastle, zat vrij simpel in elkaar. De onderzoekers lieten twee flyers printen. Twee flyers overigens die helemaal niets met vervuiling te maken hadden, maar met diefstallen. Op beide posters werden mensen gewaarschuwd voor fietsendieven. Op het ene papier stond een fietsslot en op de andere een stel waakzame ogen. Van de flyers met de ogen eindigde 'slechts' 5 procent op straat, van de andere flyers zwierf na afloop van het onderzoek 16 procent op straat.
Overigens heeft het afbeelden van ogen vooral effect op mensen die op het moment van het kijken naar die ogen alleen zijn. In gezelschap knikkeren mensen van nature al minder snel hun rotzooi op straat. Dat allemaal dankzij sociale controle en ook twee ogen op papier zorgen voor die sociale controle. Al houden de wetenschappers in het wetenschappelijke blad PeerJ nog wel een kleine slag om de arm wat betreft de reden voor het minder snel weggooien.