De Autoriteit Consument & Markt (ACM) neemt onlinevideoplatforms als YouTube, NLziet, Facebook en Dumpert onder de loep. De toezichthouder start een marktstudie om in de toekomst sneller en effectiever op te treden als er schade dreigt voor consumenten.
“We willen gedetailleerd weten waar zij geld mee verdienen”, zegt Michiel Denkers, directeur Mededinging van ACM. Het kijken van filmpjes op het internet wint de laatste tijd sterk aan populariteit. De platforms kunnen zo snel heel groot worden, wat risico’s met zich meebrengt. Kleinere initiatieven zouden dan mogelijk geen kans meer kunnen krijgen. “Daar is de consument uiteindelijk de dupe van”, aldus de concurrentiewaakhond.
Er is nu overigens nog geen aanwijzing dat er sprake is van misstanden. De eerste resultaten worden eind dit jaar verwacht. Bij de marktstudie kijkt de ACM niet alleen naar de platforms zelf, maar ook naar de bedrijven eromheen. Dat zijn bijvoorbeeld mediabureaus, digitale marktplaatsen waarop advertentieruimte wordt verhandeld en producenten van inhoud van de sites.
Anp