Weten & Tech

Twitter compenseert adverteerders wegens bug

23-12-2016 19:56

SAN FRANCISCO – Twitter heeft per ongeluk opgeschept over het het aantal kijkers van video-advertenties op zijn Android-app. Volgens het techbedrijf zorgde een bug in de software van de app voor overdreven views van de video-advertenties op Android-apparaten. In de periode tussen 7 november en 12 december zouden de onlinekijkcijfers met maar liefst 35 procent zijn opgekrikt.

Twitter heeft de bug in de software opgespoord en compenseert adverteerders die op basis van de opgeblazen cijfers te veel reclamekosten betaalden. ''Meteen nadat we het probleem hadden ontdekt, hebben we het opgelost en gecommuniceerd met onze partners'', zegt Twitter in een verklaring.

Twitter doet geen uitspraken over hoeveel schade adverteerders hebben geleden. "Aangezien dit een technische fout was en geen beleid of een definitiekwestie, zijn we ervan overtuigd dat het nu is opgelost'', stelt Twitter. De inkomsten uit video-advertenties zijn voor het technologiebedrijf van groot belang om de tegenvallende omzetcijfers op te krikken. Twitter heeft moeite de reclametarieven te verhogen omdat het aantal gebruikers van het sociale medium achterblijft bij de verwachtingen en beloftes.