BERKELEY – Amazon heeft weer een nieuwe manier gevonden om zijn spullen aan de man te brengen: Instant Pickup. Klanten bestellen een klein product, zoals een blikje drinken of een telefoonlader, en kunnen die direct ophalen bij een afhaalpunt. De klant krijgt een barcode op zijn smartphone en kan daarmee een kluis met daarin de aankoop openen. Binnen twee minuten na bestelling, is de bedoeling.
De eerste vijf Instant Pickup-punten zijn geopend bij universiteiten in de Verenigde Staten. Amazon wil het concept ook uitbreiden naar andere steden. Het bedrijf richt zich op impulsaankopen. ''Ik wil een blikje cola omdat ik dorst heb. Ik ga niet naar Amazon.com om dat te bestellen en dan wachten tot het naar mij wordt verzonden'', legt de projectleider uit aan persbureau Reuters.
Amazon, ooit begonnen als online boekwinkel, is uitgegroeid tot de grootste webwinkel ter wereld. De laatste jaren is het de Rupsje Nooitgenoeg van de techwereld geworden. Eerst verkocht Amazon ook andere spullen dan alleen boeken. Later kwamen daar cloudopslag, streamingdiensten, eigen mobiele telefoons en e-readers bij. Bovendien kocht Amazon onlangs een supermarktketen. Verder experimenteert Amazon met een nieuwe vorm van supermarkten, zonder kassa's en medewerkers.