AMSTERDAM (ANP) – Steeds meer Nederlanders kijken Netflix. Een op de drie heeft een abonnement, vooral twintigers, en dat aantal zal voorlopig wel groeien. De manier waarop we televisiekijken is namelijk volop aan het veranderen. ''We voelen ons goed, maar we willen niet tevreden achteroverleunen, want we zijn ambitieus'', aldus vicepresident Todd Yellin.
Netflix bestaat dinsdag 20 jaar. Marketingman Marc Randolph en programmeur Reed Hastings begonnen de dienst met het verhuren van dvd’s, toen gloednieuw. Klanten konden een film bestellen en kregen die per post thuisgestuurd. Dat deed Netflix op een opvallende manier: zonder leentermijnen of boetes. Mensen mochten zo lang lenen als ze wilden en zo vaak als ze wilden. Het was een succes, Netflix ging in 2002 naar de beurs en Randolph en Hastings, toch al niet arm, werden schatrijk.
Tien jaar geleden gooide Netflix het roer om. De dvd verdween uit beeld, mensen gingen online kijken, op het moment dat het ze zelf uitkwam. Daarbij gebruikte Netflix hetzelfde principe als bij de dvd’s: voor een vast bedrag per maand konden mensen zien wat ze wilden, wanneer ze wilden, zo vaak als ze wilden. Het 'bingewatchen' werd geboren.
Netflix ontwikkelt zich nog steeds. Zo kwamen onlangs de eerste interactieve films en series. Kijkers kunnen zelf beslissen welke kant het verhaal op gaat. Of een personage vriendelijk of agressief is, bijvoorbeeld. De aflevering die iemand ziet, kan anders zijn dan wat bij de buren op tv verschijnt.
Een van de grootste successen is de serie Narcos, over de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar. Yellin noemt Narcos een Trojaans paard. ''Wij Amerikanen zijn niet gewend aan ondertiteling zoals jullie Nederlanders. Bij Narcos doen we dat wel. Mensen horen Spaans zonder dat ze het doorhebben en lezen ondertitels zonder dat ze het merken. En Amerikanen leren weer naar buitenlandse films te kijken.''
Nederland ontbreekt nog. Netflix heeft wel Nederlandse films en cabaretvoorstellingen, maar nog geen Nederlandse 'originals', producties die exclusief voor Netflix zijn gemaakt. Maar dat is een kwestie van tijd, zegt Yellin. ''Uiteindelijk gebeurt dat wel. Ik zou geschokt zijn als we het niet zouden doen. Nederland heeft veel verhalenvertellers.''
De grote verliezer van het hele verhaal is de verhuurketen Blockbuster. Die kon in 2000 Netflix kopen voor 50 miljoen dollar. Hastings werd uitgelachen door de top van het bedrijf. Inmiddels is Blockbuster failliet. Het kon niet meer concurreren met Netflix.