HOUTEN – Steeds minder Nederlanders hebben een televisie in huis. Er zijn nog ongeveer 7,4 miljoen aansluitingen, 0,3 procent minder dan drie maanden geleden. Het aantal aansluitingen daalt al ruim twee jaar.
Mensen kijken steeds meer tv en video via internet. Daarom zeggen sommigen hun tv-abonnement op, een groep die cord-cutters wordt genoemd. Een andere groep besluit überhaupt geen abonnement af te sluiten, de 'cord-nevers'.
Marktonderzoeker Telecompaper denkt dat het aantal abonnees tot en met 2021 met gemiddeld 0,9 procent per jaar blijft dalen. Daardoor zal ook de omzet uit tv-aansluitingen beginnen te dalen.
Kabel
De meeste televisieaansluitingen gaan via de kabel. Het gaat dan om ruim 57 procent. Televisie via de telefoonlijn is met 19 procent fors kleiner. Glasvezel is met 15,5 procent de derde techniek.
VodafoneZiggo blijft de grootste partij op de tv-markt met 60,2 procent van de totale marktomzet van 455 miljoen euro. Dat is een iets kleiner marktaandeel dan vorig kwartaal. KPN was de tweede partij met 27 procent van de markt, een kleine stijging van zijn marktaandeel.