Weten & Tech

‘Hyperloop One nog niet van de baan’

15-09-2017 22:38

LOS ANGELES – Nederland maakt nog steeds kans op de supersnelle 'vacuümtrein' die Hyperloop One wil ontwikkelen. Dat laat het bedrijf weten. Het bedrijf gaat tien andere kandidaten volop steunen, met geld en kennis, om hun plannen werkelijkheid te maken. Daarnaast zijn er elf projecten, waaronder die van Nederland, die de kans krijgen om hun voorstellen verder uit te werken.

De hyperloop is een gesloten buis, waar een capsule met passagiers of vracht doorheen schiet. Door lage luchtweerstand zou zo'n capsule snelheden van meer dan 1000 kilometer per uur moeten kunnen bereiken. Het is een idee van Elon Musk, de man achter autobouwer Tesla, betalingsdienst PayPal en ruimtevaartbedrijf SpaceX.

Nederland wil zo'n ronde aanleggen tussen Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad. Die route is in totaal 428 kilometer lang, een afstand die volgens Hyperloop One in iets meer dan veertig minuten kan worden afgelegd. Het langste onderdeel, de 111 kilometer van Rotterdam naar Eindhoven, zou in tien minuten te doen zijn.

Tien kanshebbers

Hyperloop One had aanvankelijk 2600 aanmeldingen gekregen. Dat werd een paar maanden geleden teruggebracht tot 35 kandidaat-trajecten. Hyperloop One gaat zich nu vooral richten op tien kanshebbers. Twee daarvan zijn in Europa: Glasgow-Liverpool en Edinburgh-Londen. Ook de Verenigde Staten, Canada, Mexico en India zijn nog in de race. De elf 'verliezend finalisten', waaronder Nederland en Duitsland, mogen ook nog een sprankje hoop koesteren.

Minister Schultz (Infrastructuur) had op een speciaal congres in Amsterdam nog een goed woordje voor Nederland gedaan. Hyperloop One citeert in zijn bekendmaking ook uit haar toespraak, waarin ze de hyperloop een nieuwe manier van reizen noemt: ''Snel, stil, innovatief en duurzaam. Dankzij zonnepanelen wellicht het enige transportmiddel dat meer energie oplevert dan het kost.''

Hyperloop One is niet het enige bedrijf dat aan de hyperloop werkt. Zo wil het Delftse studentenbedrijf HARDT een speciale testbaan bouwen in Flevoland, met steun van onder meer NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De studenten wonnen begin dit jaar een prestigieuze wedstrijd in de Verenigde Staten.