MOUNTAIN VIEW – Google zou de Europese Commissie tegemoet willen komen door concurrerende prijsvergelijkers een plekje te gunnen op Google Shopping. Volgens persbureau Reuters mag de concurrentie binnenkort meedoen aan een veiling voor een plaats bij de vergelijkingsdienst van de internetgigant.
Details over het plan van Google zijn nog niet bekend. Zeker is wel dat het concern iets moet doen na de megaboete van 2,4 miljard euro die het in juni kreeg van de EC. Google zou de eigen diensten voortrekken in de eigen zoekmachine. Het concern heeft negentig dagen de tijd om dat aan te passen. Die termijn loopt volgende week af.
Het idee van de veilingen, hoewel er nog weinig over bekend is, is slecht gevallen bij de concurrenten van Google. Foundem, het Britse bedrijf dat een van de concerns was dat naar de EC was gestapt, zegt tegen Bloomberg dat een veiling niets verandert aan de ongelijke concurrentie. “Er komt juist een barrière bij”, stelt Foundem.
Ook de Europese consumentenwaakhond BEUC is sceptisch. “Een veiling is niet goed voor de consumenten. Bovendien is het nog maar de vraag of ze echt de laagste prijs van een artikel krijgen te zien”, zegt een woordvoerder. Die vreest zelfs dat consumenten die gaan zoeken juist dieper in de buidel moeten tasten voor een product dat ze op internet zoeken. “Want dat kan gebeuren als vergelijkingsdiensten moeten gaan betalen om zichtbaar te zijn. Ze kiezen dan misschien liever voor een productaanbieder die het meeste geld op tafel legt om opgenomen te worden in de prijsvergelijker dan voor het bedrijf dat echt de laagste prijs aanbiedt.”