BRUSSEL – Grote techbedrijven als Google, Facebook, Apple en Amazon betalen gemiddeld nog niet eens de helft van de belasting die 'gewone’ multinationals afdragen. Om dat recht te trekken, heeft de Europese Commissie op verzoek van de EU-ministers van Financiën de opties op een rijtje gezet.
Het huidige belastingsysteem is niet ontworpen voor bedrijven met 'virtuele’ activiteiten. Digitale bedrijven betalen nu winstbelasting in het EU-land waar ze hun hoofdkantoor hebben gevestigd, doorgaans met een laag tarief. Ze draaien echter in verschillende landen omzet. Die andere lidstaten grijpen door de vestigingsregel naast belastinginkomsten. Brussel en een reeks EU-landen willen daarom dat digitale bedrijven belasting gaan afdragen in het land waar ze daadwerkelijk economisch actief zijn.
Een andere optie voor de korte termijn is belasting gaan heffen op spullen of diensten die mensen via internet bestellen. Ook een heffing op digitale advertenties wordt overwogen.
Doel
Doel is in in ieder geval een "gelijk speelveld’’ creëren, zodat alle bedrijven "eerlijk’’ in de EU kunnen concurreren. "Of ze nu opereren vanuit de cloud of vanuit gebouw van steen en cement’’, aldus EU-commissaris Pierre Moscovici (Economische en Financiële zaken).
Eigenlijk zouden de belastingspelregels op mondiaal niveau moeten worden veranderd, maar omdat dat niet opschiet, neemt de EU het heft in eigen handen. Volgens EU-vicevoorzitter Valdis Dombrovskis is het hoog tijd voor een gemeenschappelijke Europese benadering. "Het is erg ingewikkeld. Er moeten nog vele vragen worden beantwoord voordat er een oplossing ligt.''
De kwestie ligt gevoelig omdat belastingen een nationale aangelegenheid zijn. Daarom buigen ook de regeringsleiders zich er volgende week over, op een 'digitale top’ in Estland. De bedoeling is dat de 28 lidstaten in december kiezen welke richting het op moet gaan. De commissie zegt dat ze in het voorjaar met een wetsvoorstel komt.