WASHINGTON – Zo'n 10 miljoen Amerikanen keken via Facebook naar advertenties die in verband worden gebracht met Russische pogingen de presidentsverkiezing te beïnvloeden. Dat gebeurde in veel gevallen pas na de verkiezingen in de Verenigde Staten, zo maakte het techbedrijf bekend.
"44 procent van de advertenties werden voor de Amerikaanse verkiezing van 8 november 2016 bekeken; bij 56 procent gebeurde dat erna'', aldus Facebook in een schriftelijke toelichting. De advertenties leken vaak te draaien om gevoelige maatschappelijke en politieke kwesties zoals wapenbezit, migratie en de positie van seksuele minderheden in de samenleving.
Het bedrijf meldde maandag dat het informatie over 3000 verdachte advertenties heeft overgedragen aan onderzoekers van het Amerikaanse Congres. Zij onderzoeken of Rusland heeft geprobeerd de verkiezing te beïnvloeden ten gunste van Donald Trump, die zich vorige maand nog beklaagde over de kwestie. "De Ruslandgrap gaat door. Nu zijn het weer advertenties op Facebook'', schreef de president toen op Twitter.