DEN HAAG – Tientallen grote sites plaatsen cookies op de computers van bezoekers, nog voordat die daar toestemming voor hebben gegeven, ook al mag dat niet. Met de cookies kunnen de sites volgen waar mensen op andere websites op zoeken. Die informatie kunnen ze onder meer gebruiken om gericht advertenties te verkopen. Wie bijvoorbeeld veel zoekt naar gezinsauto's, is waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe auto en is dus ontvankelijk voor reclame over auto's.
De Consumentenbond heeft de afgelopen weken onderzoek gedaan bij 104 populaire websites. Twee op de drie sites plaatsten ongevraagd cookies. Daaronder waren grote namen als H&M, Zalando, Coolblue, HelloFresh en Parship. Ook energiebedrijven gingen in de fout. Grootste boosdoener ('cookiemonster' in de woorden van de Consumentenbond) is de webshop VidaXL, die 38 zogeheten trackers plaatst.
De onderzoekers keken ook naar zes datingsites. Vier daarvan gaven informatie over bezoekers door aan Facebook. Dat weet daarmee dat die mensen op zoek zijn naar een partner.
Volgens de bond hebben zeven sites inmiddels hun leven gebeterd.
De resultaten van het onderzoek zijn doorgegeven aan toezichthouders Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).