LISSABON – Kritiek op zijn nummer, verontwaardiging over zijn dansers, opgetrokken wenkbrauwen om zijn outfit. Sinds Waylon in Lissabon is neergestreken voor het Eurovisiesongfestival is er commotie rond zijn act. Met als voorlopige climax van de reuring de boycot van twee dagbladen. Maar het laat Waylon allemaal niet van zijn stuk brengen, verzekert zijn manager Paul Brinks.
"Wat dit doet met zijn focus? Dat is nou net het leuke aan werken met Willem, die heeft nooit focus. Tot een minuut voordat hij moet gaan zingen. En tot die tijd is hij er niet mee bezig. Hij hoeft hier helemaal niet in een bubbel, in zo'n focus. Hij is hier lekker met zijn vriendinnetje, ze gaan lekker uit eten 's avonds, en op het moment dat hij op moet dan bel ik hem vijf minuten vooraf, kom ik hem halen en dan doet hij zijn ding. Dus wat deze commotie met zijn focus doet? Helemaal niets. Want die was er toch al niet."
De manager denkt niet dat hij Waylon had kunnen afremmen in zijn acties, als hij dat al had gewild. "Wat ik als manager kan doen, is hem op de consequenties wijzen. Maar hij laat zich niet van zijn ideeën afbrengen, door niemand niet. Natuurlijk hadden we kritiek verwacht op de act, en niemand hier ligt daar wakker van. Dat is wat het is."
Consequenties
Naar eigen zeggen bracht aanhoudende kritiek van De Telegraaf en het AD Waylon ertoe in Lissabon niet meer met verslaggevers van beide kranten te willen spreken. De gevolgen van die keuze worden bij vol bewustzijn geaccepteerd, aldus Brinks. "Dat is stoer. Dan neem je dus voor je carrière ook alle consequenties. Ik ben het helemaal met hem eens en niemand van ons slaapt er een nacht minder van."
Of het handig is, zo'n instelling op het songfestival, interesseert Brinks niet zo. "Dan ga je dus rekening houden met wat handig is, en dat willen we juist niet. Hoe het hier hoort, hoe je je op het podium hoort te gedragen. Dat interesseert ons niet. Je moet als artiest nooit consessies doen aan wie je bent. Op het moment dat je dat doet, gaat het mis."