Entertainment

Nederlander wil Cannes veroveren met filmbier

19-05-2018 08:08

CANNES – Producent Maurice Schutte uit Amsterdam had meer dan zeshonderd flesjes bier meegenomen naar het festival van Cannes. Hij is ze na bijna twee weken bijna allemaal kwijt. Op het label staat alle informatie over zijn ambitieuze filmproject Space-Beers; een 10 minuten durende proloog voor de geplande speelfilm moet volgend jaar klaar zijn.

Samen met zijn scenarist deelde Schutte de flesjes met zogenoemde Space-Monkey, gebrouwen door Two Chefs Brewing in Amsterdam, de afgelopen anderhalve week uit op borrels en tijdens gesprekken met potentiële financiers. Het idee ontstond het afgelopen jaar. “Je wilt mensen enthousiast krijgen voor je plan”, legt hij uit. “Door iets origineels te bedenken, onthouden mensen jou sneller.” Voor de proloog heeft de Nederlander 3 ton nodig; hiervan heeft hij inmiddels twee derde bij elkaar gevonden.

Het plan met de bierflesjes lijkt te werken, al voerde de festivalorganisatie dit jaar nieuwe, strengere veiligheidsregels in. Flesjes en glas zijn voortaan verboden in de gangen van het ‘paleis’, waar onder meer veel marktbijeenkomsten plaatsvinden. “Dat was wel een kleine domper”, erkent Schutte. “Maar we houden de moed erin. Er zijn zat feesten en netwerkborrels buiten het complex waar ook genoeg mogelijke financiers rondlopen.”

Heelal redden

De geplande speelfilmversie van het Engelstalige Space Beers gaat vertellen over een aantal Schotse nietsnutten die op een avond worden uitverkoren om het heelal te gaan redden. Een van de scenes speelt zich af in een intergalactische bar; deze scene vormt de proloog die met een beetje geluk zijn wereldpremière beleeft op het Imagine-festival in 2019. “We hebben alle artwork al klaar”, vertelt Schutte, die afgelopen jaren werkzaam was als televisieproducent, enthousiast. “We willen grenzen gaan verleggen en laten zien dat we dit soort projecten gewoon kunnen maken in Nederland. Er zitten animaties in, animatronics en poppen.”

Voor de speelfilmversie zullen de makers 12 miljoen euro bij elkaar moeten sprokkelen. Schutte erkent dat dat nog wel een tijdje gaat duren. “Maar als de korte versie zo goed wordt als we hopen, wordt het een stuk gemakkelijker om mensen enthousiast te krijgen voor een langere versie. Je kan wel blijven roepen dat je je dromen waar wilt maken, maar de enige manier om iets te realiseren is door je schouders er onder te zetten en daadwerkelijk iets te dóen.”