Entertainment

EO voert met spotjes actie tegen bezuinigingen

27-07-2018 07:54

HILVERSUM – De Evangelische Omroep (EO) komt in actie tegen de voorgenomen bezuinigingen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Onder de slogan 'Juist nu het er op aankomt' start de EO maandag een campagne op tv.

De tv-spotjes, die worden uitgezonden tijdens de STER-reclameblokken, moeten kijkers overhalen voor een tientje per jaar lid te worden van de omroep. "De campagne is bittere noodzaak, omdat de NPO disproportioneel bezuinigt op levensbeschouwelijke titels van de EO", zegt omroepdirecteur Arjan Lock in het AD. "Een kwetsbaar genre dreigt grotendeels te verdwijnen. Dit doen we dus niet voor de lol. Hoe meer draagvlak, hoe groter de zeggingskracht en sterker het signaal."

De NPO wil de zendtijd van levensbeschouwelijke programma’s als Adieu God?, De kist, Ik mis je en De verandering halveren. De beoogde programma’s zijn nu nog wekelijks op televisie te zien. Aanleiding voor de maatregelen zijn de dalende reclame-inkomsten. De publieke omroep krijgt volgend jaar ruim 60 miljoen euro minder van minister Arie Slob (Media).