Ook in de gamewereld is het momenteel komkommertijd, maar deze week was er wel treurig nieuws… Satoru Iwata, de geliefde directeur van Nintendo, overleed.
Satoru Iwata, de directeur van Nintendo, overleed vorig weekend vrij onverwacht. Oorzaak: een tumor in zijn galwegen. Dat de directeur gezondheidsproblemen had was al langer bekend, maar niet dat ze zo ernstig waren.
Iwata verving in 2002 Hiroshi Yamauchi. Yamauchi veranderde Nintendo – via een omweg als taxibedrijf en een sekshotelketen waar je een kamer per uur kon huren – van een speelkaartenfabrikant tot succesvol videogamebedrijf.
Onder Iwata staakte Nintendo de directe concurrentie met Xbox en Playstation. De Nintendo 64- en Gamecube-spelcomputers probeerden hetzelfde publiek te bereiken als de concurrenten, met matig succes.
Door de introductie van de Nintendo DS en de Wii, veranderde Nintendo haar doelgroep van ‘fanatieke gamers’ naar ‘iedereen’. ‘Gamers’ deden lacherig over huisvrouwen die Brain Training en Wii Fit speelden, maar voorlopig deden ze dit allemaal op een Nintendo-apparaat!
De opvolgers van deze apparaten (de 3DS en Wii U) deden het aanvankelijk niet goed, en hetzelfde geldt nog steeds voor de Wii U. Iwata hield zichzelf verantwoordelijk voor de tegenvallende resultaten, en halveerde zijn eigen loon én dat van de raad van bestuur.
Satoru Iwata’s zelfspot bleek uit de merkwaardige fratsen die hij liet zien in de Nintendo Direct-filmpjes. Nintendo ruilde grote persconferenties in voor korte video’s, waarin het bedrijf met enige regelmaat nieuwe aankondigingen deed. Deze vielen op door hun humoristische karakter. Iwata trad op als directeur, maar werd ook één van de bekendste gezichten van Nintendo. Een beetje als je grappige oom, die je altijd aan het lachen maakt.
Designer Shigeru Miyamoto treedt voorlopig op als waarnemend directeur, samen met Genyo Takeda.
This is the most heartbreaking tribute to @Iwata_Asks i've seen so far.
His is a loss to the world.
#SatoruIwata pic.twitter.com/NGaCfT4TkF
— L. (@PingPongCall) July 13, 2015
De nieuwste Batman-game, Arkham Knight, is een behoorlijk succes op de Playstation 4 en Xbox One. De pc-versie was voor veel mensen echter een ramp: áls hij al werkte, dan zat het spel vol bugs en grafische fouten. Uitgever Warner Bros. trok het spel zelfs terug van Steam!
Dat was al een teken aan de wand; zoiets doe je niet als je binnen een week de fouten verhelpt met een patch. En… inderdaad: het bedrijf verwacht Batman: Arkham Knight pas in september weer opnieuw uit te brengen.
Volgens (anonieme) bronnen was het bedrijf al lang vóór de game verscheen op de hoogte van de problemen die Arkham Knight plaagden. Gedupeerde klanten kregen wel meteen hun geld terug, dus dat is netjes, maar mochten de geruchten kloppen dan is het natuurlijk een kwalijke zaak.
Total War, het tactisch strategiespel waarin je grote veldslagen uitvecht en verschillende territoria bestuurt en de wereld van Warhammer lijken voor elkaar gemáákt! Studio Creative Assembly werkt al een tijdje aan een crossover tussen deze twee series. Dit is de eerste trailer waar in-game beelden gebruikt worden.
https://www.youtube.com/watch?v=q9O0aP6dDM8
Ziet er enorm gaaf uit voor fans van fantasy-oorlog! Orcs, griffioenen, draken, tanks die op stoom lopen… alles!
Vakblad voor de Nederlandse game-industrie Control publiceerde deze week interessante cijfers van Nederlandse gamestudio’s. Zoals je misschien al wist is het maken van games dúúr en is de opbrengst vooraf erg onzeker. Tof om deze cijfers te zien, maar ook zorgwekkend dat behoorlijk succesvolle games nauwelijks het break-even point halen.
Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg op Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.