De Chef heeft gelijk. De Mk 48 torpedo’s zijn ‘onze’ zwaarste wapens. Ze wegen met ruim anderhalve ton meer dan de Mk 84 en BLU-109 2000 pounders van de KLu. Of de Standard SM-2 (circa 1350 kilo) en Harpoon raketten (circa 700 kilo) van de marine. Of de explosieve lading eveneens de grootste is, is wat vagere materie. In kilo’s niet, maar qua explosieve kracht mogelijk wel. Wat afhangt van de gebruikte explosieven. Voor de Mk 48 gaat het om 295 kilo ‘polymer-bonded explosive’ type PBXN-103. Of dat beter knalt dan de gemengde lading van een Mk 84 (429 kilo plofstof) is onduidelijk. De BLU-109 doet het met 240 kilo plofstof.
Zo de marine (ooit) Standard SM-3 raketten gaat aanschaffen (gewicht circa anderhalve ton) wordt het wellicht een ander verhaal. In meerdere opzichten. Raytheon meldt voor de SM-3:
“The massive collision of the kill vehicle hitting its target obliterates the threat completely; explosives are not necessary. The resulting impact is the equivalent of a 10-ton truck traveling at 600 mph.”
Hoe je 10TT/V-600 mph inslagen vergelijkt met TNT/RDX/HTM en wat dies meer zij plofstof, is lastig.
Dan de hoofdvraag. Zijn nieuwe subs nodig? Ja, dat zijn ze (zie ‘verder lezen’ hieronder). Echter, als het met de nieuwe subs net zo gaat als met de Walrus-klasse, waar de Mk-48 modernisering keer op keer van werd uitgesmeerd (project klaar medio 2017) en waar voor zover bekend geen UGM-84 Harpoons beschikbaar voor zijn – subs zijn er wel mee getest – dan wordt het opnieuw een verhaal van wel iets ‘hebben’, maar niet volledig inzetbaar omdat sommige (wapen)systemen ontbreken.
Of er is alleen ‘ouwe troep’ beschikbaar. Zoals die prachtige nieuwe F-16s indertijd (vanaf 1979) die pas in de negentiger jaren ‘smart bombs’ (sinds ‘Vietnam’ in gebruik) en nadien AMRAAMs kregen.
Als er onder de huidige graatmagere defensiepolitiek gekozen moet worden, is een drastische keuze van het schrappen of reduceren (naar twee subs) van het onderzeebootwapen een optie. Mits met het vrijgekomen geld de overgebleven spullen goed op orde komen (en blijven). Nu heeft alles van de marine zwakke plekken. Met name op het gebied van luchtverdediging tegen snelle antischip raketten.
Overigens, als ‘we’ (Damen) samen met Saab nieuwe subs gaan bouwen, die lui daar in Zweden knutselen voor een schappelijkere prijs dan de F-35 ook aardige multi-role jagers in elkaar. Waar we er meer van kunnen aanschaffen dan het huidige ‘Fokker D-21’ aantal F-35s. Die het in tegenstelling tot de D-21s toen, zonder maten moeten doen.
Antischip-raketten gevaar:
http://marineschepen.nl/dossiers/ballistic-missile-defense.html
http://www.raytheon.com/capabilities/products/sm-3/
http://cult.tpo.nl/2013/11/24/mans-garde-rolling-airframe-missile/
Torpedo’s:
http://www.navweaps.com/Weapons/WTUS_PostWWII.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_84_bomb
Alles over de Walrus-klasse:
http://marineschepen.nl/schepen/walrus.html
https://dutchforce21.files.wordpress.com/2014/09/dv-c-parry-maritime-developments-and-their.pdf
http://www.naval-technology.com/features/featurethe-rise-of-the-multi-role-vessel/