Opnieuw heeft het ‘objectieve’ persbureau ANP een lang en ronkend propaganda-artikel gepubliceerd met als doel de Serious Request-actie van de onbeluisterde en op sterven na dood zijnde NPO-staatsradiozender 3FM in de Nederlandse nieuwsagenda door te drukken. Ironisch genoeg is het aantal woorden dat de afgelopen dagen door ANP aan Serious Request is besteed omgekeerd evenredig aan het aantal luisteraars van 3FM.
Juist vandaag, de dag dat ANP wederom een zoveelste kritiekloze longread (eigenlijk meer een soort reclamecopy van maarliefst 520 woorden) over de 3 FM Serious Request-actie publiceerde werd duidelijk dat 3FM zo weinig luisteraars heeft dat het maarliefst 15 miljoen euro extra aan belastinggeld heeft gekost om de zender overeind te houden door gebrek aan STER-reclame-inkomsten. En dat terwijl het totale officiële jaarbudget van 3FM slechts 7,5 miljoen euro bedraagt.
Niet alleen de torenhoge kosten van 3FM kwamen dinsdag als een volle vuist op het smoelwerk van de Serious Request-actie terecht, ook werd dinsdag duidelijk dat 3FM inmiddels zó weinig luisteraars heeft dat kan worden gesproken over een nieuw (historisch) dieptepunt. 3FM staat niet langer in de top tien van best beluisterde zenders (alles wat onder de top tien terechtkomt kan worden betiteld als ‘kleinschalig’, ‘amateurzender’ of ‘radiopiraat’) en volgens het gezaghebbende Mediacourant.nl zijn bij 3FM “achter de microfoon zitten en trekken aan een dood paard inmiddels uitwisselbare begrippen”.
Maar voor het ANP zijn het dramatisch lage aantal luisteraars van 3FM ofwel geen punt ofwel ze zijn niet van de luistercijfers op de hoogte en denken dat 3FM nog altijd miljoenen luisteraars trekt, want de ronkende pro-3FM Serious Request stukken rollen bij het ANP van de lopende newsfeedband als Bossche bollen op een keigezellige avond in Oeteldonk.
Hoe het kan dat een ‘objectief’ persbureau zo bovenmatig veel aandacht besteed aan een radiozender met het formaat van een lokale etherpiraat is vooralsnog onverklaarbaar. Mogelijk speelt beïnvloeding door de NPO een rol, maar een andere mogelijkheid is het zogenaamde ‘goede doel’ van Serious Request dat als een belangrijk ideologisch agendapunt moet en zal worden gepusht om het maatschappelijke debat zoveel mogelijk ideologisch te beïnvloeden. Dat commerciële belangen een rol spelen is niet waarschijnlijk, het ANP heeft wat dat betreft een gezonde en betrouwbare traditie van onafhankelijkheid en strikt gescheiden belangen.
Het meest voor de hand liggend is de combinatie van het enerzijds willen pushen van ‘goede doelen’ (zoals ook vrijwel elke deugactie van welke ‘BN’er’ dan ook doorgaans groot en kritiekloos wordt weggezet als ‘nieuws’, want deugend) en anderzijds volstrekt achterhaalde, antieke opvattingen bij dienstdoende redacteuren over 3FM en het prehistorische fenomeen ‘radio’ (niet te verwarren met het hilarische historische indoctrinatiefenomeen ‘televisie’). Dergelijke archaïsche opvattingen over mediagebruik komen dan ook veelvuldig voor bij met name ideologische agendagestuurde Main Stream Media waar men de eigen journalistieke producties vaak zonder enige schaamte of ook maar het minste spoortje van ironie als ‘kwaliteitsjournalistiek’ omschrijft.
Toch blijft het op z’n minst merkwaardig dat een ‘objectief’ nieuws- en persbureau, nog altijd één van de betrouwbaarste journalistieke organisaties van Nederland als het op objectieve feiten aankomt, zo veel kritiekloze aandacht schenkt aan iets wat door zo weinig mensen ook daadwerkelijk wordt beluisterd. Het is wat dat betreft bijna verspilling van energie en mankracht, zoals het blijven bestaan van 3FM een onophoudelijke verspilling van belastinggeld is.