Unilever breidt zijn assortiment van vegetarische hapjes uit. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern koopt De Vegetarische Slager, dat al geruime tijd aan de weg timmert met vleesvervangers.
Met de overname hoopt Unilever zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken. Het bedrijf wijst daarbij op het positieve imago van De Vegetarische Slager onder vaste liefhebbers en op sociale media. Dit soort merken met een maatschappelijk doel groeien volgens Unilever harder dan reguliere producenten van voedingsmiddelen.
De Vegetarische Slager werd elf jaar geleden opgericht met het doel ‘vlees’ te verkopen waar geen dieren voor zijn geslacht. Deze producten liggen inmiddels in de schappen van 4000 winkels in zeventien landen, zo schrijven de bedrijven in een gezamenlijke verklaring.
De ambities van De Vegetarische Slager reiken echter verder. Het bedrijf wil plantaardige vleesvervangers tot de standaard verheffen om de bio-industrie overbodig te maken. “Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden”, zegt oprichter Jaap Korteweg.
Unilever en De Vegetarische Slager zijn overigens geen vreemden voor elkaar. Twee jaar geleden brachten de ondernemingen samen vegetarische gehaktballetjes voor Unox op de markt.
De overname is naar verwachting voor het einde van dit jaar afgerond en betreft de fabriek in Breda, een verkoopkantoor in Utrecht en het restaurant in Den Haag. De negentig werknemers van De Vegetarische Slager blijven na de overname in dienst. Financiële details van de overname worden niet bekendgemaakt.
ANP