Politiek

AVROTROS neemt afstand van VVD-campagnespot met vaasje

08-03-2019 12:50

Screenshot VVD

De AVROTROS wist niet dat de VVD als campagnespotje een parodie op het populaire programma Tussen kunst en kitsch heeft gemaakt. Dat laat de omroep vrijdag desgevraagd in een reactie weten.

Lees ook – Heel Holland lacht ballen uit broek vanwege randdebiel VVD-verkiezingspropagandafilmpje

“Wij wisten hier vooraf niks van en hebben ook geen actieve medewerking aan de campagne verleend”, stelt een woordvoerder. “We gaan er vanuit dat het publiek ook ziet en snapt dat dit los van ons programma staat. Succesformules leveren wel vaker inhakers op.” AVROTROS beklemtoont “als omroep politiek onafhankelijk” te zijn.

Het nieuwe campagnefilmpje leidde vrijdagochtend tot veel hilariteit op sociale media. Mark Rutte en Erica Terpstra spelen de hoofdrollen in deze variatie op Tussen kunst en kitsch waarin Rutte een kostbaar vaasje, dat volgens de premier voor Nederland staat, laat taxeren. Een ‘vaasjesdeskundige’ geeft vervolgens zijn oordeel. “Het is onbetaalbaar; daar hoef je geen debat over te voeren”, luidt de conclusie.

Brimstone-regisseur Martin Koolhoven oordeelt dat het “het knulligste filmpje ooit is voor een van de mainstream politieke partijen. Stom idee, knullig geacteerd.” Zijn mening kreeg veel bijval.

De VVD kwam eerder in opspraak vanwege een campagnespotje dat een kopie leek van een EO-filmpje. De christelijke omroep maakte vorig jaar een kerstspotje waarin onbekende Nederlanders in het zonnetje worden gezet ‘om wie ze zijn’. In de VVD-spot gebeurt hetzelfde met ‘hardwerkende Nederlanders’.

Rutte ontkende toentertijd dat het idee gestolen zou zijn. “Het zou diefstal zijn als jouw spotje geheim was”, was het weerwoord van de premier. “Wees blij dat jullie iets goeds bedenken, iets dat anderen inspireert. Ons team is geïnspireerd door allerlei voorbeelden, waaronder jullie EO-spotje.”

ANP