Lees ook – Pyongyang aan de Amstel wil benzine-auto verbieden
Amsterdam wil in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer in de stad hebben. Ook komen er meer milieuzones in de hoofdstad, zodat de inwoners schonere lucht kunnen inademen. PvdA-wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Luchtkwaliteit) heeft dat donderdag bekendgemaakt. De eerste reacties uit de Tweede Kamer zijn niet positief. Zelfs D66 ziet het hoofdstedelijk initiatief niet zitten.
Kijk nou wat D66 Kamerlid Matthijs Sienot twittert:
Ambitie voor gezonde lucht is goed, maar zo raakt iedereen er benauwd van.
Amsterdam wil te snel. Laten we eerst maar eens zorgen voor genoeg betaalbare stekkerauto’s, nieuw en tweedehands. https://t.co/szoS47isWw
— Matthijs Sienot (@MatthijsSienot) 2 mei 2019
Geert Wilders op zijn beurt:
Vanaf 2030 is Amsterdam echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66.
De gewone benzine- / dieselrijdende man en vrouw moeten voor die subsidies opdraaien, maar mogen zelf hun eigen hoofdstad niet meer in.
Compleet bezopen! https://t.co/hCtH7WALbW
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) 2 mei 2019
VVD kamerlid Remco Dijkstra op zijn beurt:
Schoner en slimmer vervoer in de stad is prima.
Amsterdamse plannen jagen mensen echter alleen maar op de kast, en op kosten.
Autorijden moet betaalbaar en mogelijk blijven. 2030 is dichtbij, dan kan iedereen nu alvast zijn auto beginnen in te leveren. #vroemvroem #vrijheid https://t.co/ElYkL2oCxP
— remco dijkstra (@remcovvd) 2 mei 2019
De RAI Vereniging noemt het in een reactie een ‘bizar plan’. “Amsterdam zet zich hiermee volledig buiten de realiteit.” De RAI zegt dat Amsterdam een stad moet zijn waar iedereen welkom is. “Niet alleen de rijken moeten mee kunnen doen.”
Lees ook – Gemeenteraadslid Sylvana Simons (Bij1) wil dat Amsterdam klimaatnoodtoestand uitroept
ANP/TPO