Buitenland

Onderzoek: TikTok blijkt bolwerk van desinformatie en nepnieuws, mogelijk opzettelijk

14-09-2022 15:25

Bron: Jonathan Densford/Shutterstock

AP – TikTok mag dan het platform bij uitstek zijn voor pakkende video’s, maar wie het gebruikt voor informatie over COVID-19, klimaatverandering of Rusland’s invasie in Oekraïne komt waarschijnlijk misleidende informatie tegen, volgens een woensdag gepubliceerd onderzoeksrapport.

‘Onderzoekers ontdekten dat TikTok’s eigen zoekfunctie in sommige gevallen ontworpen lijkt om gebruikers naar valse beweringen te sturen’

Onderzoekers van NewsGuard zochten naar inhoud over prominente nieuwsonderwerpen op TikTok en zeggen dat ze ontdekten dat bijna 1 op de 5 van de video’s die automatisch door het platform werden voorgesteld, verkeerde informatie bevatte.

Lees ook: Nepnieuws, desinfo en de wél bewezen feiten van afgelopen week

Zoekopdrachten naar informatie over “mRNA-vaccin”, bijvoorbeeld, leverden vijf video’s op (van de eerste 10) die verkeerde informatie bevatten, waaronder niet onderbouwde beweringen dat het COVID-19-vaccin “permanente schade aan kritieke organen van kinderen” veroorzaakt.

Onderzoekers die op TikTok zochten naar informatie over abortus, de verkiezingen van 2020, de opstand van 6 januari in het Amerikaanse Capitool, klimaatverandering of Rusland’s invasie in Oekraïne vonden soortgelijke misleidende video’s verspreid tussen meer accurate clips.

Lees ook: Midterms VS: bestrijden van desinformatie is zo’n beetje fulltime baan geworden

De hoeveelheid desinformatie – en het gemak waarmee die kan worden gevonden – is vooral verontrustend gezien de populariteit van TikTok bij jongeren, volgens Steven Brill, oprichter van NewsGuard, een bedrijf dat desinformatie in de gaten houdt.

TikTok is het op één na populairste domein ter wereld, volgens online prestatie- en beveiligingsbedrijf Cloudflare, alleen overtroffen door Google.

Lees ook: Het nepnieuws-, racisme-, en desinformatie-businessmodel van Bitchute, Rumble en Odysee

Brill vroeg zich af of ByteDance, het Chinese bedrijf dat eigenaar is van TikTok, genoeg doet om desinformatie tegen te houden of dat het opzettelijk desinformatie laat verspreiden om verwarring te zaaien in de VS en andere westerse democratieën.

“Het is ofwel incompetentie of het is iets ergers,” vertelt Brill aan The Associated Press.

TikTok bracht een verklaring uit in reactie op het rapport van NewsGuard waarin werd opgemerkt dat haar gemeenschapsrichtlijnen schadelijke desinformatie verbieden en dat zij werkt aan het bevorderen van gezaghebbende inhoud over belangrijke onderwerpen zoals COVID-19.

“We staan geen schadelijke desinformatie toe, inclusief medische desinformatie, en we zullen deze van het platform verwijderen”, aldus het bedrijf.

TikTok heeft andere stappen genomen die naar eigen zeggen bedoeld zijn om gebruikers naar betrouwbare bronnen te leiden. Dit jaar heeft het bedrijf bijvoorbeeld een verkiezingscentrum gemaakt om Amerikaanse kiezers te helpen stemlocaties of informatie over kandidaten te vinden.

Het platform verwijderde in het eerste kwartaal van 2022 meer dan 102 miljoen video’s die zijn regels schonden. Toch was slechts een klein percentage daarvan in strijd met de regels van TikTok tegen desinformatie.

Onderzoekers ontdekten dat TikTok’s eigen zoekfunctie in sommige gevallen ontworpen lijkt om gebruikers naar valse beweringen te sturen. Toen onderzoekers bijvoorbeeld de woorden “COVID-vaccin” in de zoekfunctie typten, stelde de tool zoekopdrachten voor op sleutelwoorden als “blootgesteld COVID-vaccin” en “letsel door COVID-vaccin”.

Wanneer dezelfde zoekopdracht werd uitgevoerd op Google, stelde die zoekmachine echter zoekopdrachten voor met betrekking tot meer accurate informatie over vaccinklinieken, de verschillende soorten vaccins en boostershots.

De toenemende populariteit van TikTok heeft de aandacht getrokken van politici en federale wetgevers, waarvan sommigen hun bezorgdheid hebben geuit over de privacy en veiligheid van de gegevens.

De Senaatscommissie Homeland Security and Governmental Affairs houdt woensdag een hoorzitting over de impact van sociale media op de veiligheid van het land. De COO van TikTok, Vanessa Pappas, zal getuigen naast vertegenwoordigers van YouTube, Twitter en Meta, de eigenaar van Instagram en Facebook.