10 nov (Reuters) – Twitter’s top privacy en compliance officers verlaten het bedrijf, volgens een interne boodschap gezien door Reuters en een tweet, waardoor het social media bedrijf mogelijk het risico loopt regelgevende bevelen te overtreden.
“Onze CISO, Chief Privacy Officer en Chief Compliance Officer hebben gisteravond ontslag genomen. Dit nieuws zal worden begraven onder het terug-naar-kantoor-drama. Ik denk dat dat opzettelijk is”, schreef een advocaat van het privacyteam van het bedrijf in een notitie die donderdag op Twitter’s Slack werd geplaatst en die Reuters van bronnen ontving.
Het hoofd beveiliging van het bedrijf, Lea Kissner, bevestigde in een tweet dat ze ontslag nam. Twitter’s Chief Privacy Officer Damien Kieran en Chief Compliance Officer Marianne Fogarty hebben ook ontslag genomen, aldus de notitie.
Twitter reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar op het vertrek.
Musk ontsloeg onmiddellijk voormalig Chief Executive Parag Agrawal en ander topmanagement, en de reclame- en marketingchefs van het bedrijf vertrokken kort daarna, waardoor de bezorgdheid toenam dat Twitter niet genoeg mensen heeft om te controleren of het aan de regelgeving blijft voldoen.
“We volgen de recente ontwikkelingen bij Twitter met grote bezorgdheid,” vertelde een woordvoerder van de Federal Trade Commission aan Reuters.
“Geen enkele CEO of bedrijf staat boven de wet, en bedrijven moeten zich aan onze toestemmingsbesluiten houden. Ons herziene toestemmingsbesluit geeft ons nieuwe instrumenten om naleving te waarborgen, en we zijn bereid die te gebruiken”, aldus de woordvoerder.
In mei stemde Twitter ermee in 150 miljoen dollar te betalen om de beschuldigingen van de FTC te schikken dat het privé-informatie, zoals telefoonnummers, misbruikte om reclame te richten op gebruikers, nadat het hen had verteld dat de informatie alleen om veiligheidsredenen was verzameld.
Op donderdag tweette Musk: “Er bestaan veel te veel corrupte legacy Blue ‘verificatie’ vinkjes, dus geen andere keuze dan legacy Blue in de komende maanden te verwijderen.”
Musk vertelde adverteerders op woensdag, sprekend over de Spaces-functie van Twitter, dat hij het platform wilde veranderen in een kracht voor waarheid en het stoppen van nepaccounts.
Adverteerders zijn bezorgd over de veranderingen bij het bedrijf. Sinds Musk het roer overnam, hebben verschillende merken, waaronder General Motors, hun reclame op Twitter gepauzeerd, bezorgd dat Musk de regels voor content moderatie zal versoepelen.
“Elon heeft laten zien dat zijn enige prioriteit bij Twitter-gebruikers is hoe ze geld kunnen verdienen,” zei de advocaat op de Slack-notitie.
“Ik geloof niet dat hij geeft om de mensenrechtenactivisten, de dissidenten, onze gebruikers in niet-monetiseerbare regio’s en alle andere gebruikers die Twitter hebben gemaakt tot het wereldwijde stadsplein dat jullie allemaal zo lang hebben opgebouwd en waar we allemaal van houden.”
Tech nieuwssite The Verge berichtte als eerste over het interne Slack bericht