GENEVE, 6 december (Reuters) – Vliegtuigpassagiers krijgen te maken met hogere ticketprijzen naarmate de sector toewerkt naar zijn doelstelling om de emissies tegen 2050 tot nul te reduceren, aldus het hoofd van een wereldwijde brancheorganisatie op dinsdag.
Willie Walsh, directeur-generaal van de International Air Transport Association, waarvan de meeste grote luchtvaartmaatschappijen ter wereld deel uitmaken, riep op tot snellere actie in Europa om de schaarse productie van groenere Sustainable Aviation Fuel (SAF) op te drijven.
De luchtvaarttarieven zijn dit jaar al gestegen als gevolg van de hogere prijzen voor conventionele fossiele vliegtuigbrandstof.
“Je kunt niet verwachten dat een sector die gemiddeld 1 dollar winst per klant maakt, de stijgingen die we hebben gezien, kan opvangen”, zei Walsh tegen verslaggevers tijdens een jaarlijkse persconferentie.
“Naarmate de koolstofkosten stijgen moet er een impact zijn op de ticketprijzen als de industrie overschakelt naar netto nul. De luchtvaartmaatschappijen kunnen de hogere kosten niet absorberen.”
Milieugroeperingen stellen dat hogere reiskosten in de luchtvaart zullen helpen om de uitstoot te beperken door de groei van het verkeer af te remmen.
Walsh prees de inspanningen van de Verenigde Staten om de productie van schone brandstoffen te verhogen, in duidelijk contrast met de Europese bezwaren dat nieuwe Amerikaanse stimuleringsmaatregelen een ongelijk speelveld kunnen creëren.
“In de VS wordt erkend dat duurzame vliegtuigbrandstoffen een deel van het antwoord zijn en zij zijn sterk gericht op extra productie”, aldus Walsh.
Hij deed de stappen van de Europese Unie om luchthavens te verplichten meer SAF aan te bieden, dat niet algemeen beschikbaar is, af als “onzin”.
“Het antwoord van Europa op het probleem straft mensen,” zei hij.
In juli steunde het Europees Parlement regels voor vliegtuigbrandstof die bindende doelstellingen vastleggen voor de vervanging van kerosine door minder vervuilende bronnen, terwijl de definitie van wat een groene brandstof kan zijn, wordt uitgebreid.
In de Verenigde Staten heeft de regering Biden een overheidsuitdaging gelanceerd om tegen 2030 ten minste 11,3 miljard liter SAF per jaar te leveren.
De luchtvaartsector wordt beschouwd als een van de moeilijkst te decarboniseren sectoren, aangezien de brandstof voor vluchten niet gemakkelijk kan worden vervangen door andere soorten energie.
De U.S. Inflation Reduction Act van dit jaar omvat aanzienlijke subsidies voor de SAF-industrie in de vorm van belastingkredieten, maar Europese industrieleiders, waaronder het hoofd van vliegtuigbouwer Airbus, hebben gezegd dat de wetgeving oneerlijk is.