14 februari (Reuters) – Het opruimen gaat snel nadat 11 dagen geleden in Ohio een trein met giftige stoffen is ontspoord, zei gouverneur Mike DeWine van Ohio op dinsdag, terwijl inwoners en waarnemers vraagtekens zetten bij de gezondheidseffecten van de vervuiling die in de Ohio-rivier terecht is gekomen.
De trein van Norfolk Southern Railroad ontspoorde op 3 februari en veroorzaakte een brand die een rookwolk over de stad East Palestine, Ohio, zond en duizenden inwoners dwong te evacueren. Nadat spoorwegpersoneel een giftige chemische stof uit vijf tankwagons had laten lopen en verbrand, zei DeWine op 8 februari dat de bewoners naar hun huizen konden terugkeren.
Artikel gaat verder na afbeelding.
AP Photo/Gene J. Puskar.
Hoewel DeWine zei dat de vervuiling geen ernstige bedreiging vormde voor vijf miljoen mensen die voor hun drinkwater afhankelijk zijn van de rivier, waarschuwden hij en verschillende gezondheids- en milieuambtenaren van Ohio tijdens een persconferentie in de namiddag dat bewoners die gebruik maken van privéputten in de buurt van de ontsporing alleen water in flessen mogen gebruiken.
Verslaggevers drongen bij DeWine en andere ambtenaren aan op de klachten van sommige bewoners over hoofdpijn en hun bezorgdheid dat de regering of de spoorweg hen niet de volledige waarheid vertelde over de vervuiling en mogelijke schade.
Eén van de chemicaliën in de trein was vinylchloride, dat volgens de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) licht ontvlambaar en kankerverwekkend is, vooral bij inademing. Bij verbranding valt het uiteen in andere giftige stoffen, waaronder waterstofchloride.
Dr. Bruce Vanderhoff, directeur van het Ohio Department of Health, zei dat de gelekte verbindingen hoofdpijn en irritatie van ogen en neus kunnen veroorzaken, zelfs bij niveaus die als veilig worden beschouwd, maar dat de “gemeten feiten” aantonen dat luchtmonsters geen gevaren rapporteren.
Artikel gaat verder na afbeelding.
AP Photo/Gene J. Puskar.
De vervuilingspluim in de Ohio-rivier beweegt zich met 1,61 km per uur in de richting van de Mississippi rivier en nadert Huntington, West Virginia, op dinsdagmiddag, zei Tiffany Kavalec, hoofd van de afdeling oppervlaktewater van het Ohio Environmental Protection Agency.
Steden op het pad van de pluim kunnen hun drinkwaterinlaten uitschakelen als de pluim voorbij drijft, zei Kavalec. Drinkwatertests hebben geen problemen opgeleverd en een normale waterbehandeling zou eventuele kleine hoeveelheden verontreinigende stoffen verwijderen, zei Kavalec.
De ambtenaren zeiden dat het volume van de rivier de pluim verdunt en dat de pluim geen ernstige bedreiging vormt.
Spoorwegvakbondsfunctionarissen zeiden dat ze gewaarschuwd hadden dat een dergelijk ongeluk kon gebeuren omdat bezuinigingen op het spoor de veiligheidsmaatregelen schaadden.
Gevraagd naar de beschuldigingen van de vakbond, zei een woordvoerder van Norfolk Southern Railroad in een e-mail dat “onze staat van dienst en die van de meeste Amerikaanse Class I-spoorwegen steeds veiliger wordt”.
Artikel gaat verder na tweet.
I want to really know who ordered the controlled burning of the chemicals in East #Palestine, #Ohio, the fire department knew what kind of chemicals were stored in the silos, and still they let it burn causing an unknown amount of environmental and health damages. pic.twitter.com/GHVBOHqP43
— Sotiri Dimpinoudis (@sotiridi) February 14, 2023
De trein met drie locomotieven en 150 goederenwagons was op weg van Illinois naar Pennsylvania toen hij ontspoorde. De National Transportation Safety Board (NTSB) zei dat 20 van de wagons gevaarlijke stoffen vervoerden, waaronder 10 die ontspoorden.
De NTSB zei dat in totaal 38 wagens de sporen verlieten en dat de daaropvolgende brand nog eens 12 wagens beschadigde. De NTSB heeft geen commentaar gegeven over de oorzaak van de ontsporing.
Clyde Whitaker, voorzitter en directeur van de Ohio State Legislative Board voor de International Association of Sheet Metal, Air, Rail and Transportation Workers Transportation Division (SMART-TD) zei dat hij federale spoorweginspecteurs had gemeld dat het personeel van één spoorweg, die hij niet bij naam wil noemen, de waarschuwingen van detectoren die bedoeld zijn om ongelukken te voorkomen, negeerde.
“Niemand wil luisteren totdat er een stad van de aardbodem wordt weggeblazen, dan luisteren de mensen pas,” zei Whitaker, wiens vakbond de grootste Amerikaanse spoorwegvakbond is die conducteurs, ingenieurs en andere werknemers vertegenwoordigt.
Artikel gaat verder na afbeelding.
AP Photo/Gene J. Puskar.
DeWine zei dat hij dinsdagochtend sprak met Norfolk Southern CEO Alan Shaw.
“Ik vroeg of hij persoonlijk wilde garanderen dat de spoorweg daar zou blijven tot absoluut alles schoon was. Hij gaf me zijn woord en zijn belofte dat de spoorweg dat zou doen, ze zouden niet vertrekken tot dat gedaan was,” zei de gouverneur.
De EPA had het bedrijf al eerder meegedeeld dat het mogelijk aansprakelijk zou zijn voor de schoonmaak in het kader van de Amerikaanse Superfund-wet.
Pictures released from inside of an airplane over the clouds shows you the density and thickness of the chemical smoke being released into the clouds, what can last up to 8 months before being completely cleared. #Palestine #Ohio pic.twitter.com/XVUkYkuhpQ
— Sotiri Dimpinoudis (@sotiridi) February 14, 2023