NEW YORK (AP) – De helft van de Amerikanen heeft in een recent onderzoek aangegeven dat zij geloven dat nationale nieuwsorganisaties van plan zijn het publiek door hun berichtgeving te misleiden, verkeerd te informeren of over te halen een bepaald standpunt in te nemen.
Het onderzoek, dat woensdag werd gepubliceerd door Gallup en de Knight Foundation, gaat verder dan andere onderzoeken die een laag vertrouwen in de media hebben aangetoond en gaat tot het verrassende punt dat velen geloven dat er een intentie is om te misleiden.
Op de vraag of zij het eens waren met de stelling dat nationale nieuwsorganisaties niet de intentie hebben om te misleiden, antwoordde 50% dat zij het daar niet mee eens waren. Slechts 25% was het daarmee eens, zo bleek uit de studie.
Evenzo was 52% het oneens met de stelling dat verspreiders van nationaal nieuws “het beste voor hebben met hun lezers, kijkers en luisteraars”, aldus de studie. Volgens de studie gelooft 23% van de respondenten dat journalisten in het belang van het publiek handelen.
“Dat was vrij opvallend voor ons,” zei Sarah Fioroni, een consultant voor Gallup. De bevindingen toonden een diepte van wantrouwen en slechte gevoelens die verder gaan dan de fundamenten en processen van de journalistiek, zei ze.
Journalisten moeten verder gaan dan het benadrukken van transparantie en nauwkeurigheid om het effect van hun verslaggeving op het publiek te laten zien, aldus de studie.
“Amerikanen lijken niet te denken dat de nationale nieuwsorganisaties geven om de algemene impact van hun verslaggeving op de samenleving,” zei John Sands, Knight’s senior directeur voor media en democratie.
Een kleine troost is dat de Amerikanen in beide gevallen meer vertrouwen hadden in lokaal nieuws.
Het vermogen van veel mensen om onmiddellijk nieuws te vernemen via een apparaat dat zij in hun hand houden, het snelle tempo van de nieuwscyclus en een toegenomen aantal nieuwsbronnen zouden erop wijzen dat meer Amerikanen op de hoogte zijn van het nieuws dan ooit tevoren.
In plaats daarvan lijkt een overdaad aan informatie het tegenovergestelde effect te hebben gehad. Volgens het onderzoek gelooft 61% van de Amerikanen dat deze factoren het moeilijker maken om op de hoogte te blijven, terwijl 37% zegt dat het gemakkelijker is.
Net als bij veel andere onderzoeken, stelden Knight en Gallup vast dat Democraten meer vertrouwen hebben in het nieuws dan Republikeinen. In de afgelopen vijf jaar is het wantrouwen vooral toegenomen bij onafhankelijken. Over het geheel genomen zei 55% van de respondenten dat er een grote mate van politieke vooringenomenheid was in de berichtgeving, vergeleken met 45% in 2017.
Uit het onderzoek blijkt dat 32% van de Amerikanen zegt veel aandacht te besteden aan lokaal nieuws, tegenover 56% begin 2020. Dat was aan het begin van een presidentieel verkiezingsjaar en het begin van de COVID-19 uitbraak.
In een beeld van hoe mensen hun nieuws krijgen, zei 58% online, 31% zei televisie, 7% zei radio en 3% noemde gedrukte kranten of tijdschriften.
Voor leden van Generatie Z, in de leeftijd van 18 tot 25 jaar, zei 88% dat ze hun nieuws online kregen, zo bleek uit het onderzoek.
Als Amerikanen geloven dat lokale nieuwsorganisaties niet over de middelen of mogelijkheden beschikken om het nieuws te verslaan, zouden ze eerder geneigd zijn ervoor te betalen.
De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek van Gallup onder 5593 Amerikanen van 18 jaar en ouder, uitgevoerd tussen 31 mei en 21 juli 2022.