Buitenland

Herziening EU-koolstofmarkt: kosten vervuilers omhoog, meer verkoop CO2-vergunningen

25-04-2023 20:24

Zwarte rook uitstoot vervuiling industrie
Shutterstock.

BRUSSEL, 25 april (Reuters) – De EU-landen hebben dinsdag hun definitieve goedkeuring gegeven aan de grootste herziening tot nu toe van de Europese koolstofmarkt, die het duurder zal maken om te vervuilen en het belangrijkste instrument van het 27 lidstaten tellende blok om de uitstoot van CO2 te verminderen, zal aanscherpen.

Het eerste grote koolstofhandelssysteem ter wereld heeft sinds 2005 elektriciteitscentrales en fabrieken gedwongen vergunningen te kopen wanneer zij CO2 uitstoten, en heeft de uitstoot van deze sectoren met 43% verminderd.

Wetgeving

De leden van de Europese Unie keurden vorig jaar een akkoord goed tussen onderhandelaars van de EU-landen en het Parlement om de koolstofmarkt zodanig te hervormen dat de emissies tegen 2030 met 62% worden verminderd ten opzichte van het niveau van 2005.

Na bijna twee jaar onderhandelen in de EU betekent de goedkeuring van de lidstaten dat het beleid nu in wetgeving wordt omgezet. Het Europees Parlement heeft de overeenkomst vorige week goedgekeurd.

Van de 27 EU-landen stemden er 24 voor de hervorming. Polen en Hongarije waren tegen en België en Bulgarije onthielden zich van stemming.

Polen, dat eerder had gevraagd de koolstofmarkt op te schorten of de prijs ervan te beperken om de industrie te ontlasten, zei dat het klimaatbeleid van de EU onrealistische doelen stelt.

Hogere kosten vervuilers

De hervorming zal de kosten van vervuiling verhogen voor sectoren als de cementindustrie, de luchtvaart en de scheepvaart, maar ook miljarden euro’s opbrengen door de verkoop van CO2-vergunningen, waarmee de nationale regeringen kunnen investeren in groene maatregelen.

Zware industrieën zullen de gratis CO2-vergunningen die zij momenteel krijgen, tegen 2034 verliezen, terwijl luchtvaartmaatschappijen ze zullen verliezen vanaf 2026, waardoor zij aan hogere CO2-kosten zullen worden blootgesteld. Emissies van schepen zullen vanaf 2024 aan de regeling worden toegevoegd.

Invoerheffing koolstof

De landen hebben ook hun goedkeuring gehecht aan het eerste beleid ter wereld om vanaf 2026 geleidelijk een heffing in te voeren op de invoer van koolstofrijke goederen, die gericht is op staal, cement, aluminium, meststoffen, elektriciteit en waterstof.

De koolstofheffing aan de grens heeft tot doel de EU-industrieën en buitenlandse concurrenten op gelijke voet te plaatsen om te voorkomen dat EU-producenten hun activiteiten verplaatsen naar regio’s met minder strenge milieuregels.

88 euro per ton

De prijs van EU-koolstofvergunningen is de afgelopen jaren sterk gestegen, vooruitlopend op de hervormingen. Dinsdag noteerden de EU-koolstofvergunningen ongeveer 88 euro per ton, na meer dan een verdrievoudiging van de waarde sinds begin 2020.

De EU-landen steunden ook plannen om in 2027 een nieuwe EU-koolstofmarkt te lanceren voor emissies van brandstoffen die worden gebruikt in auto’s en gebouwen, plus een EU-fonds van 86,7 miljard euro ter ondersteuning van consumenten die door de kosten worden getroffen.