Buitenland

‘Fenomenale groei’ snellaadstations voor EV’s in de VS

31-01-2024 13:39

Stekker elektrische auto
Shutterstock.

Kyle Stock, Bloomberg, 31 januari 2024 – De uitgestrektheid van het Amerikaanse platteland is lange tijd een uitdaging geweest voor elektrische voertuigen (EV’s), maar de elektrowoestijnen van het land verdwijnen snel.

Lees ook: Elektrische autosector zeepbel is gebarsten, en ergste pijn moet nog komen

Amerikaanse automobilisten verwelkomen bijna 1100 nieuwe openbare snellaadstations in de tweede helft van 2023, een stijging van 16%, volgens een analyse van federale gegevens door Bloomberg Green.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Anders gezegd: er is nu één snellaadstation voor EV’s voor elke ongeveer 16 benzinestations in het land (hoewel veel buurtwinkels nu beide soorten verkopen).

Lees ook: ‘Peak gas’: sinds 2017 verkoop auto’s met verbrandingsmotor 23% gedaald

“Dit is gewoon een heel spannend moment”, zegt Katherine Garcia, directeur van Clean Transportation for All bij de Sierra Club.

“En ik denk dat we dit groeipad zullen blijven zien.”

Fenomenale groei

De stormloop van nieuwe laders is niet beperkt tot broeinesten van EV-adoptie. Idaho, bijvoorbeeld, heeft tussen juli en december 12 nieuwe snellaadstations ingeschakeld. Het diepe zuiden sluit ook snel aan.

Alabama, Arkansas, Mississippi en Tennessee verwelkomden samen 56 nieuwe snellaadstations in de tweede helft van 2023, een toename van de infrastructuur met een derde. Florida en Texas staan nu respectievelijk op nummer 2 en 3 wat betreft oplaadpunten.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

“Het is een soort van versleten gespreksonderwerp van sommige tegenstanders van EV’s, dat de infrastructuur er gewoon nog niet klaar voor is,” zei Albert Gore, uitvoerend directeur van de Zero Emission Transportation Association.

“Maar dat gaat voorbij aan het feit dat er een fenomenale groei plaatsvindt.”

Gore zei dat veel chauffeurs zich niet realiseren hoeveel oplaadstations er in de buurt zijn, simpelweg omdat de locaties niet zo opvallen als tankstations of niet zo centraal staan in de ervaring van autobezit; mensen die bijvoorbeeld thuis een EV opladen, zullen zelden een openbaar snoer opzoeken.

5 miljard dollar subsidie

Het tempo van nieuwe laders zal niet snel vertragen. De overgrote meerderheid van de laders die vorig jaar in de VS zijn geïnstalleerd, zijn door winstgevende bedrijven ingezet op de toekomst van rijden op batterijen.

Dit jaar zullen de staten beginnen met het inzetten van 5 miljard dollar aan federaal geld om ervoor te zorgen dat het netwerk van opladers zo dicht is dat het adopteren van een EV een no-brainer is.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Het doel, zoals uiteengezet door het National Electric Vehicle Infrastructure programma, is om minstens elke 50 mijl langs de belangrijkste verkeersaders van het land een openbaar snellaadstation te hebben.

Zeven staten, waaronder Alaska, Hawaï en Kentucky, zijn al begonnen met het uitdelen van deze fondsen en de eerste van de door de federale overheid gesteunde stations is in december net ten westen van Columbus, Ohio, van start gegaan.

“Het zal een constante stroom van nieuwe stations zijn,” zei Gore.

“We hebben er alle vertrouwen in dat de oplaadinfrastructuur geen belemmering zal vormen voor de ontwikkeling van EV’s in de Verenigde Staten.”

Tesla Superchargers

De oplaadmogelijkheden zullen dit jaar ook toenemen nu Tesla zijn netwerk van Superchargers begint open te stellen voor voertuigen van andere autofabrikanten. Het bedrijf is verantwoordelijk voor iets meer dan een kwart van alle snellaadstations in de VS, hoewel zijn locaties meestal groter zijn, dus ruwweg twee derde van alle snoeren in het land zijn bedoeld voor Tesla-poorten.

Samantha Houston, senior voertuiganalist bij de Union of Concerned Scientists, zegt dat de golf van nieuwe opladers zal helpen om de vraag naar EV’s te ondersteunen.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Ondertussen worden de economische aspecten van het exploiteren van een laadstation beter dankzij een dichtere elektrische vloot en prijzen die worden aangepast op basis van de vraag naar elektriciteit op het elektriciteitsnet in het algemeen.

“Al deze dingen creëren een versterkende opwaartse spiraal om de overgang te versnellen,” zei ze, “en dat is goed, want we moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk vooruitgang boeken, zowel voor het klimaat als voor de lokale luchtkwaliteit.”