Bloomberg, 1 februari 2024 – China beloofde dit jaar te blijven uitgeven, ondanks een inzinking van de vastgoedmarkt die drukt op de belangrijkste inkomstenbronnen van de overheid, waardoor de hoop toeneemt dat fiscale expansie meer steun kan bieden aan een vertragende economie.
De begrotingsuitgaven in 2024 zullen worden gehandhaafd op een “noodzakelijke intensiteit”, aldus ambtenaren van het ministerie van Financiën donderdag. Uren later bleek uit gegevens dat Peking de stimuleringsmaatregelen vorig jaar heeft teruggeschroefd.
Het totale tekort voor 2023 bedroeg 8,84 biljoen yuan (1,2 biljoen dollar). Dat was lager in absolute termen en als percentage van het bruto binnenlands product dan het jaar ervoor, volgens berekeningen van Bloomberg op basis van officiële gegevens.
Het conservatievere begrotingsbeleid weerspiegelt de bezorgdheid van de overheid over de schuldenlast en de verwachting dat de consumentenbestedingen de vraag naar goederen en diensten zouden stimuleren na het einde van de beperkingen van het coronavirus.
Maar economen hebben betoogd dat zwakke stimuleringsmaatregelen van de overheid te midden van een neergang in de vastgoedsector een belangrijke oorzaak waren van de trage vraag en deflatie.
Artikel gaat verder na afbeelding.
De hoogste leiders hebben de afgelopen weken beloofd om het begrotingsbeleid te versterken, maar Peking wil een evenwicht vinden tussen die toezegging en het beheersen van de risico’s van lokale overheden die onder schulden gebukt gaan. Dit omdat de vastgoedmalaise hun vermogen om geld te genereren aantast.
Uit de begrotingsgegevens bleek dat overheden op alle niveaus in China vorig jaar ongeveer 5,8 biljoen yuan verdienden aan de verkoop van grond, een daling van 13% ten opzichte van het jaar ervoor en het laagste jaarcijfer sinds 2017.
Vanwege die daling in de verkoop van grond, bleven de inkomsten en uitgaven in de overheidsbegroting voor ‘fondsen’, die voornamelijk de uitgaven voor infrastructuur weerspiegelt, triljoenen yuan achter bij de officiële jaarlijkse doelstellingen.
Maar het tempo van de totale overheidsuitgaven trok tegen het einde van het jaar aan en bereikte een groei van 1% voor het hele jaar.
Tijdens de briefing op donderdag schetsten ambtenaren verschillende strategieën om het tempo van de begrotingsuitgaven op peil te houden, waaronder het vaststellen van een “redelijke” omvang voor overheidsinvesteringen.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Er zal een “gepaste” toename zijn van het bedrag van die investeringen dat via de centrale begroting wordt ondersteund, zei vice-minister van Financiën Wang Dongwei tijdens een persconferentie.
Alom wordt verwacht dat China dit jaar een expansiever begrotingsbeleid zal voeren, waarbij de centrale overheid een groter deel van de schuldemissies voor haar rekening zal nemen. Veel economen voorspellen dat het begrotingstekort van China, dat volgende maand wordt aangekondigd, kan uitkomen op 3,5% van het BBP of hoger.
Het quotum voor ‘speciale’ obligaties van lokale overheden, die voornamelijk worden gebruikt voor infrastructuur, kan ook worden verhoogd.
“Het begrotingsbeleid moet hoger worden afgestemd om de groei te stimuleren”, aldus Woei Chen Ho econoom bij United Overseas Bank. Hij voegde er aan toe dat de regering het quotum voor speciale lokale obligaties waarschijnlijk zal moeten verhogen tot “ver boven” het bedrag in 2023.
Wang voegde eraan toe dat de centrale overheid ook de overdrachtsbetalingen aan lokale overheden zal verhogen – een manier om de ongelijke fiscale middelen van de verschillende provincies aan te pakken.
Peking heeft vorig jaar voor 10,29 biljoen yuan aan regionale ambtenaren uitbetaald, zei hij.
Toch verwachten economen geen stimuleringsmaatregelen in bazooka-stijl, omdat China’s leiders de “kwaliteit” van de groei even belangrijk vinden als de snelheid.
Wang benadrukte een focus op de technologie- en halfgeleidersectoren en voegde eraan toe dat de regering kapitaal naar de verwerkende industrie wil leiden – opmerkingen die een korte rally in Chinese aandelen leken te ontketenen.
“De algemene toon van het begrotingsbeleid klinkt nog steeds vrij voorzichtig,” zei Xing Zhaopeng, senior strateeg voor China bij Australia & New Zealand Banking Group.
“De autoriteiten richten zich waarschijnlijk op de duurzaamheid en de timing van de uitgaven.”
China zal de uitgifte van staatsobligaties “vervroegen”, zei Li Xianzhong, hoofd van de afdeling Treasury van het ministerie, tijdens dezelfde briefing.
Bloomberg News meldde dat de regering overweegt om dit jaar voor 139 miljard dollar aan “speciale” staatsobligaties met een zeer lange looptijd uit te geven, die niet meetellen voor het officiële tekort, om de economie te helpen ondersteunen.
Xing van ANZ zei dat hij verwacht dat speciale staatsobligaties “vrij laat” in 2024 zullen verschijnen, omdat de regering zich eerst kan richten op de verkoop van algemene obligaties.
Peking kan ook extra-fiscale financieringsbronnen gebruiken voor overheidsprojecten, die geen deel uitmaken van de overheidsbegroting.
Een van die bronnen, de financieringsvehikels van de lokale overheid, zal dit jaar naar verwachting een beperkte groei van de uitgaven te zien geven, omdat Peking probeert de buitenbalansschulden van de lokale overheid onder controle te houden.
Tegelijkertijd heeft de centrale bank goedkope financiering verstrekt aan “beleidsbanken” om uit te geven aan infrastructuur- en vastgoedprojecten.