Christoph Rauwald, Wilfried Eckl-Dorna, Monica Raymunt, Bloomberg, 3 februari 2024 – Toen hij deze week vooraan in de zaal stond tijdens de nieuwjaarsreceptie van een auto-industrievereniging in Berlijn, had BMW CEO Oliver Zipse reden om zich gerechtvaardigd te voelen.
Op het podium preekte minister van Verkeer Volker Wissing voor de menigte van beleidsmakers en leidinggevenden uit de industrie over het belang van “technologische openheid” bij het terugdringen van de uitstoot van uitlaatgassen.
Zipse maakt al jaren hetzelfde punt en pleit voor flexibele productielijnen voor auto’s met verbranding, hybride en zelfs waterstofaandrijving. Zijn voorzichtige strategie – die overeenkomt met die van zijn voorganger – werd aangevallen als niet agressief genoeg om elektrisch leider Tesla uit te dagen.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Nu lijkt Zipse in de toekomst te hebben gekeken. Nu het gebruik van EV’s vertraagt en plug-in hybrides terugkeren van de zijlijn, lijkt BMW’s voorzichtige aanpak niet langer zo’n slecht idee.
“In Duitsland ziet de vraag naar elektrische auto’s er dit jaar niet goed uit”, zegt Jan Burgard, hoofd van auto-adviseur Berylls strategy advisors.
“De bovenkant van de EV-markt is bijna verzadigd en er is weinig aanbod in het lagere segment van 25.000 euro.”
Na jaren van explosieve groei wordt de verkoop van EV’s steeds moeilijker. Royale overheidspremies verdwijnen in Europa en in de VS komen steeds minder voertuigen ervoor in aanmerking.
Hoewel een reeks nieuwe modellen en leasingopties met minder verplichtingen de aandacht hebben getrokken van elektrische enthousiastelingen, blijven infrastructuur en prijs enkele jaren na de EV-revolutie nog steeds wegversperringen voor een wijdverspreide adoptie.
In Duitsland zal de verkoop dit jaar naar verwachting met 14% dalen als gevolg van het intrekken van subsidies door de overheid in december, de eerste daling sinds 2016, volgens de VDA-lobbygroep.
Wereldwijd hebben marktwatchers de prognoses naar beneden bijgesteld vanwege de blijvende realiteit dat de auto’s veel minder betaalbaar zijn dan gelijkwaardige auto’s met een verbrandingsmotor – ondanks een prijzenoorlog die Tesla in gang heeft gezet.
Het evenement van donderdag was een poging om wat optimisme te injecteren in een steeds somberder wordende industrie. Wissing prees de Duitse autofabrikanten en prees hun technologie aan als “gevierd in het buitenland”.
Op de vraag wat de overheid zou kunnen doen om de Duitse EV-markt te versterken, gaf de minister van Transport één idee: “Laadinfrastructuur.”
Toch is Berlijn op dit gebied achtergebleven. In oktober 2022 kwam Wissing met een ambitieuze strategie om 6,3 miljard euro te investeren in een landelijke infrastructuur die het aantal laadstations in Duitsland zou verhogen tot een miljoen in 2030.
Dat is niet zo snel gegaan als gepland. In september vorig jaar waren er volgens de infrastructuurautoriteit slechts 105.000 functionele openbare oplaadstations in Duitsland.
Met het huidige bouwtempo, aldus de VDA, moet Duitsland zijn tempo verdrievoudigen als het zijn doelstelling voor 2030 wil halen.
Het oplaadprobleem, en wie ervoor betaalt, is na vele jaren van overgang naar EV nog steeds niet opgelost. Hoewel beleidsmakers en vertegenwoordigers van de auto-industrie op het VDA-evenement het erover eens waren dat opladen de sleutel is om de interesse in EV’s weer aan te wakkeren, wilde niemand zeggen wie een dergelijke infrastructuuruitbreiding zou moeten financieren – of hoe.
Stijgende elektriciteitsprijzen hebben de vraag verder getemperd, volgens een analistenrapport van Deutsche Bank.
De andere grote uitdaging voor het gebruik van EV is de prijs. De coalitie moet haar doel halen om tegen 2030 15 miljoen EV’s op de weg te krijgen of anders de emissiedoelstellingen niet halen. In november waren slechts ongeveer 1 miljoen – of 2% van alle auto’s – op de Duitse wegen volledig elektrisch. Zonder verdere subsidies zal het volgens sommige analisten een uitdaging zijn om de doelstelling voor 2030 te halen.
“Ik denk dat het vanuit het huidige perspectief onrealistisch is om in 2030 15 miljoen EV’s op de Duitse wegen te hebben,” zei Burgard, de auto-adviseur.
Autoproducenten beginnen zich al in te dekken. Het Audi-merk van Volkswagen bouwt zijn EV-productlijn af en VW neemt een stap terug in de plannen om belangen in zijn batterij-eenheid te verkopen.
Als de vertraging van EV’s overgaat in een langdurige inzinking, kan dat miljardeninvesteringen in de industrie ondermijnen en betekenen dat autofabrikanten niet in staat zullen zijn om gelijke tred te houden met nieuwe regelgeving rond het verlagen van de uitstoot.
Ondertussen moedigt de steeds langere weg naar het gebruik van EV’s bestuurders aan om langer vast te houden aan hun vervuilende oude auto’s, volgens DAT, dat gegevens verzamelt over de auto-industrie.
Voor BMW’s Zipse kan dit alles gezien worden als reden voor een overwinningsronde. In een interview met het Handelsblatt vorig jaar ging hij zelfs zover om diegenen die de doodsklok luidden voor verbrandingsmotoren te beschuldigen van “nalatigheid”, gezien de weg die EV nog te gaan hebben.
“Denk je dat regio’s zoals Zuid-Italië binnen twaalf jaar laadstations zullen hebben in elk dorp?”
Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Neem dan nu een abonnement op TPO Premium en help mee met TPO!