Media

‘Er is een soort kleine bovenlaag in NL die gaat bepalen wat je wel en niet mag vinden’

20-06-2020 11:47

Johan Derksen. (Screenshot Veronica inside)

Waar oh waar zouden we toch zijn zonder Mediacourant.nl? Zonder deze online actiefolder zouden we elke fucking avond weer helemaal zélf naar allerhande diep- en dieptrieste babbelprogramma’s op de televisie (lol) moeten kijken. Stelt u zich voor: avond na avond na avond na avond na avond na avond naar de meningen van uitsluitend dezelfde BN’ers moeten luisteren!

Overvalt het gevoel van eeuwige coma en de dood als verlossing u ook zo enorm?

Maar, er is dus Mediacourant.nl en daar kijken ze wel alles wat niemand wil kijken zodat als er eens een keer iets leuks wordt gezegd door BN’er op televisie (lol), en dat is hoogst zelden, zij het aan ons kunnen doorvertellen zodat wij dat weer aan u kunnen doorvertellen.

Vandaag in Wat Er Nu Weer Op Mediacourant.nl Staat: Jort Kelder, Angela de Jong, Wouter de Winther en Beau van Erven Dorens nemen het op voor Johan Derksen, spreken zich uit tegen de maoistische deplatformcultuur in Nederland en geven ook aan de verkeerde kant van de geschiedenis staande adverteerders (GILETTE, ALBERT HEIJN, ZESPRI) die zich lafjes terugtrekken telkens als de mening echt vrij blijkt te worden een welverdiende Akwasi-trap vol in het gezicht.

GO, MEDIACOURANT, GO!

“Angela de Jong kwam als eerste aan het woord. “Vind ik het te veel ophef? Ja, los van wat je van de heren vindt: als je kijkt naar wat de heren zeggen in de uitzending, zie ik er niets racistisch aan. Daar kan ik niets aan doen, dat vind ik gewoon.”

De zwartepietgrap van Johan Derksen is volledig uit de context gehaald, vindt Angela. “Er is niet naar de omgeving gekeken waarin het gezegd is. Er zit een stuk van tien minuten voor en tien minuten na, waarin ze enorm afstand nemen van het racisme.”

Angela ergert zich aan domineeszoon Arie Boomsma, die nu kennelijk de macht heeft om te bepalen wat wel en niet kan in Nederland. “Los van wat je van VI vindt en van die mannen vindt: het is gewoon vrijheid van meningsuiting die wij hebben in Nederland en die staat enorm op de tocht.”

“Er is een soort kleine bovenlaag in Nederland die gaat bepalen in Nederland wat je wel en niet mag vinden. Dat doet mij toch denken aan een soort rare dictatuur, waarin ik niet wil leven. Dat zie je meestal meer in het Midden-Oosten.”

Telegraaf-columnist Wouter de Winther sloot zich bij Angela aan. “Ik zie ook wel dat het land een beetje ten prooi is gevallen aan een soort vorm van hysterie. Op allerlei vlakken zie je dat tot uiting komen. Ik vond inderdaad die advertentieboycot echt belachelijk. Je kunt ook besluiten om niet te gaan kijken. Er ligt een verantwoordelijkheid bij de zender zelf of zij het binnen hun omgeving vinden passen, maar ik vind het heel erg laf om adverteerders te gaan bellen.”

Angela: “Wat is het volgende? Een cabaretier die je niet zint?”

Wouter: “Precies. De volgende keer dat je iets zegt dat Arie Boomsma niet bevalt, dan moet er kennelijk een advertentieboycot komen. Als je daar eenmaal aan gaat beginnen, dan is het einde zoek. We moeten de vrijheid van meningsuiting strenger bewaken.”

Jort Kelder vindt de afhakende adverteerders, waaronder Albert Heijn, Gilette en Zespri, heel laf. “Dat adverteerders er ook aan toegeven… Dat vind ik de hypocrisie van de adverteerders. Een grote scheermesjesfabrikant – ik gun ze niet dat ik hun naam noem – weten precies dat ze altijd in een programma adverteren waar ze voornamelijk de man spelen en iets minder de bal. Dat weet iedereen van dit programma. En dan gaan ze bij het minste geringste – want over humor kun je twisten en of het racistisch is of niet – de advertenties terugtrekken.”

Gilette is walgelijk, vindt Jort. “Nou, ik denk dat ik mijn baard laat staan voor straf nu. Ik vind het zó zwak dan. Echt, toen ik bij Quote zat had je ook altijd van die acties dat er dan adverteerders weglopen als je even iets schrijft wat ze niet bevalt. Jongens, dit is een democratie, dit moet kunnen.”

Beau: “Ja, we moeten het los van elkaar zien wat er in het programma gebeurt en wat er omheen wordt geadverteerd.””