Ondernemen & zzp

Adidas verwacht 250 miljoen euro minder omzet na cancelen rapper Ye, Yeezy-producten

25-10-2022 19:49

Kanye West Adidas
Evan Agostini/Invision/AP.

NEW YORK (AP) – Adidas heeft zijn lucratieve samenwerking met de rapper die vroeger bekend stond als Kanye West beëindigd vanwege zijn beledigende en antisemitische opmerkingen, die veel kritiek opriepen van Joodse groepen, beroemdheden en anderen op sociale media die zeiden dat het Duitse sportkledingbedrijf te traag handelde.

De sneakergigant werd het laatste bedrijf dat de banden met Ye verbrak,die deze maand van Twitter en Instagram werd geschorst wegens antisemitische posts die volgens de sociale netwerken hun beleid schonden. De verontwaardiging zwol aan nadat demonstranten op een viaduct in Los Angeles zaterdag een spandoek ontvouwden waarin Ye’s antisemitische opmerkingen werden geprezen.

Adidas zei dat het dit jaar een klap van maximaal 250 miljoen euro op zijn netto-inkomen verwacht van het besluit om de productie van zijn lijn van Yeezy-producten onmiddellijk stop te zetten en betalingen aan Ye en zijn bedrijven te stoppen.

“Adidas tolereert geen antisemitisme of elke andere vorm van haatzaaien”, zei het bedrijf dinsdag in een verklaring. “De recente opmerkingen en acties van Ye waren onaanvaardbaar, hatelijk en gevaarlijk, en ze schenden de waarden van het bedrijf van diversiteit en inclusie, wederzijds respect en eerlijkheid.”

Nazi-verleden Adidas

Maar Joodse groepen, opmerkend op Adidas’ vroegere banden met het naziregime, zeiden dat de beslissing te laat kwam. Het World Jewish Congress merkte op dat tijdens de Tweede Wereldoorlog, Adidas fabrieken “voorraden en wapens produceerden voor het nazi-regime, met behulp van slavenarbeid.”

“Ik had graag eerder een duidelijk standpunt gezien van een Duits bedrijf dat ook verstrengeld was met het naziregime,” aldus Josef Schuster, voorzitter van de Centrale Raad van Joden in Duitsland, de belangrijkste Joodse groep in het land waar Adidas zijn hoofdkantoor heeft.

Al wekenlang maakt Ye antisemitische opmerkingen in interviews en op sociale media, waaronder een Twitter-post eerder deze maand dat hij binnenkort “death con 3 on JEWISH PEOPLE,” een schijnbare verwijzing naar de Amerikaanse defensie paraatheidsschaal bekend als DEFCON.

De rapper heeft de afgelopen jaren zelfs fervente fans van zich vervreemd, door te plagen en lang te sleutelen aan albums die niet het kritische of commerciële succes van zijn eerdere opnames hebben gekregen. Naasten van hem, zoals ex-vrouw Kim Kardashian en haar familie, zijn opgehouden hem publiekelijk te verdedigen na de bittere scheiding van het stel en zijn verontrustende posts over haar recente relatie met komiek Pete Davidson.

Ye heeft Bloomberg verteld dat hij van plan is de banden met zijn zakelijke leveranciers te verbreken. Nadat hij van Twitter en Facebook was geschorst, bood Ye aan het conservatieve sociale netwerk Parler te kopen.

Een e-mailbericht aan een vertegenwoordiger van Ye werd niet onmiddellijk beantwoord.

Vertraagde reactie

Adidas, wiens CEO Kasper Rorsted volgend jaar aftreedt, zei dat het tot zijn besluit kwam na het uitvoeren van een “grondige herziening” van zijn partnerschap met Ye, wiens talentbureau, CAA, evenals Balenciaga modehuis de rapper al had laten vallen.

Ondanks de groeiende controverse is Allen Adamson, medeoprichter van marketingadviesbureau Metaforce, van mening dat de vertraagde reactie van Adidas “begrijpelijk” was.

“Het is een enorm winstgevende, edgy merkassociatie,” zei Adamson. “De voordelen zijn zo substantieel in termen van het publiek dat het aanspreekt – jonger, stedelijk, trendsetters, de omvang van het bedrijf. Ik weet zeker dat ze tegen de hoop in hoopten dat hij zich zou verontschuldigen en zou proberen dit goed te maken.”

Maar Adamson merkte op dat Adidas overal onder druk staat, ook van klanten, werknemers en belanghebbenden.

“Er is de kortetermijnwinst van het verkopen van schoenen, en dan is er de langetermijnwaarde van het merk Adidas,” zei hij.

Adidas-werknemers

In de uren voor de aankondiging hadden enkele Adidas-werknemers in de VS zich op sociale media uitgesproken over de passiviteit van het bedrijf.

Sarah Camhi, een directeur van trade marketing bij het bedrijf die zichzelf als Joods beschreef, zei in een LinkedIn post dat ze zich “allesbehalve inbegrepen” voelde omdat Adidas “stil bleef; zowel intern naar werknemers als extern naar onze klanten” gedurende twee weken nadat Ye zijn antisemitische opmerkingen had gemaakt.

De rapper, die 24 Grammy Awards heeft gewonnen, heeft gestaag publiek verloren op de radio en zelfs zijn streamingcijfers zijn de afgelopen maand licht gedaald. Volgens gegevens van Luminate, een bedrijf dat gegevens over entertainment en inzichten verschaft en de Billboard-muzieklijsten van gegevens voorziet, is zijn luisteraarsaantal gedaald van 8 miljoen in de week die eindigde op 22 september tot 5,4 miljoen in de week die eindigde op 20 oktober. De populariteit van zijn nummers op streaming on demand is in dezelfde periode ook gedaald, van 97 miljoen naar 88,2 miljoen, een daling van ongeveer 9%.

Ye heeft meer een reputatie opgebouwd voor het aanwakkeren van controverse sinds 2016, toen hij in Los Angeles in het ziekenhuis werd opgenomen vanwege wat zijn team stress en uitputting noemde. Later werd bekend dat hij de diagnose bipolaire stoornis had gekregen.

Hij suggereerde onlangs dat slavernij een keuze was en noemde het COVID-19 vaccin het “merkteken van het beest”, naast andere opmerkingen. Hij werd ook bekritiseerd omdat hij een “White Lives Matter” T-shirt droeg tijdens zijn Yeezy-collectieshow in Parijs.

Toenemend antisemitisme

MRC studio kondigde maandag aan dat het een volledige documentaire over de rapper op de lange baan schuift. JPMorganChase en Ye hebben hun zakelijke relatie beëindigd, hoewel de bankbreuk al voor Ye’s antisemitische opmerkingen in de maak was.

Gap zei dinsdag dat het ook onmiddellijk stappen onderneemt om Yeezy Gap producten uit zijn winkels te verwijderen en heeft yeezygap.com gesloten in het licht van West’s opmerkingen. De kledingretailer zei in september hun relatie te beëindigen, maar zei toen dat het van plan was Yeezy Gap-producten die in de pijplijn zaten te blijven verkopen.

Joodse groepen hebben gewezen op het gevaar van de opmerkingen van de rapper in een tijd van toenemend antisemitisme. Dergelijke incidenten in de VS bereikte een all-time high vorig jaar, de Anti-Defamation League zei in een brief aan Adidas vorige week aan te dringen om te breken met Ye.

Jonathan Greenblatt, CEO van de Anti-Defamation League, juichte de beslissing van het bedrijf om Ye te laten vallen toe.

“Dit is een zeer positief resultaat,” zei hij dinsdag in een verklaring. “Het illustreert dat antisemitisme onaanvaardbaar is en gevolgen heeft.”

Vermijden van controversiële figuren

De saga van Ye, niet alleen met Adidas maar met merken als Gap en Balenciaga, onderstreept het belang van het grondig doorlichten van beroemdheden en het vermijden van degenen die “al te controversieel of onstabiel zijn”, zei Neil Saunders, managing director van GlobalData Retail.

“Bedrijven of merken die hier geen acht op slaan, zullen gestraft worden, vooral als ze te veel vertrouwen hebben in een moeilijke persoonlijkheid om hun bedrijf te leiden,” zei Saunders.